fbpx
Alles over ebike batterijen

Alles wat je moet weten over Ebike batterijen

De batterij , het leven van je E-bike

Plug en play? Lang niet altijd en zeker niet zo simpel als het lijkt.
Een goede E-bike accu is niet goedkoop en kost in veel gevallen meer dan de rest van de componenten van je ebike.
Toch is het kiezen van de goede batterij erg belangrijk.

De vraag is hoe kies ik de beste batterij voor mijn bike en hoe krijg ik de meeste waar voor mijn geld?
Om dit te weten te komen zul je meer inzicht moeten krijgen in wat de technische gegevens betekenen van de verschillende batterijen.

Want je wilt de accu kiezen die het beste bij je ebike past en binnen je budget.
Het laatste wat je mee wilt maken is een eind van je bestemmiing stil komen te staan met een lege accu.
Fietsen met een ebike is leuk, in the middle of nowhere ergens stranden een heel stuk minder.

Bereik, / actieradius

Dit is hoe ver kun je komen met een volledig opgeladen accu.
In de meeste gevallen wordt alles zo positief mogelijk gebracht en gaan het aangeven bereik uit van het best mogelijke scenario

In de regel kun je stellen dat je met een gemiddelde E-bike accu van 3 a 4 kg niet verder zult komen dan 30 a 40 km bij  25 km/u.
Als uw ebike een stuurgashendel heeft, waardoor de motor kan lopen zonder zelf te hoeven trappen, is het stroomverbruik nog veel groter.
Het is belangrijk om te begrijpen hoe een ebike werkt, een 500w-kit gebruikt niet altijd exact 500w continu.
Als u trapt zonder trapondersteuning ( ofwel geen stroom) te gebruiken, blijft uw batterij volledig opgeladen totdat u wel gebruik maakt van de ondersteuning.
Het is dan heel goed mogelijk om een hele dag op een lading te rijden door spaarzaam met de energie van de accu om te gaan.

De meeste mensen rijden echter met de trapondersteuning op maximaal en verwachten dan toch een hele dag te kunnen “fietsen” zonder met een lege accu te komen staan.

Wat is een ebike batterijpakket ( batterypack) ?

Ebike accu - batterij pakket

Precies wat het zegt; het is een pak batterijen!
Een pakket bestaat uit een aantal kleine batterijecellen die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn om het vereiste vermogen te leveren dat een ebike nodig heeft om te kunnen functioneren.
Het accupakket moet passen bij het vermogen van de motor en de rest van de componenten van je ebike.

Volt en Ampere

Zonder al te veel in detail te gaan, Volt (= spanning) bepaald de snelheid van de elektrische energie, terwijl Ampere de term voor kracht is.
E-bikes met een hoger voltage kunnen meestal sneller, terwijl een hoger amperage dikkere kabels en zwaardere accu’s vereist om meer kracht te kunnen leveren.
De  combinatie van volt en ampere is Watt.

Ok, het is tijd om wat cijfers te kraken en tot de kern van de zaak te komen.
Op alle batterijen en batterijpakketten staan een aantal kleine lettertjes van verschillende dingen die van groot belang zijn zoals:

Volt:
 wordt gebruikt om te beschrijven hoe snel elektronen bewegen, meer spanning = meer snelheid!

Ampere:
Een bredere weg met meerdere rijstrolen.( = dikkere kabel)
Hoe breder een weg is, met meer rijstroken, dan kunnnen er meer auto’s tegelijkertijd naast elkaar passeren, er kan dus meer stroom door een dikkere kabel dan door een dunne.

Watt:
De combinatie van Volt en Ampere (Volt X Amp = Watt) (of Wh = watt /uur)


Amp per uur:
Moet altijd worden vermeld, meestal 10 tot 20 Amp/Uur (afgekort “Ah”), een maat voor de hoeveelheid ampères die een batterij gedurende 1 uur kan leveren.
– Of het dubbele aantal ampere’s voor de helft van de tijd ..
– Of de helft van de ampere’s voor twee uur . etc.

Watturen:
dit is een veel nauwkeurigere manier om te weten hoeveel bruikbare energie (afgekort Wh) een bepaald batterijpakket bevat.
Dit is het belangrijkste gegeven waar u naar moet zoeken!

Watturen betekend hoeveel watt, een batterij continu kan leveren gedurende 1 uur!
Een batterij van 500 Wh kan 500 watt leveren gedurende 1 uur of 1000 W gedurende 30 minuten …. of 250 W gedurende 2 uur … enz.
De meeste e-bikes gebruiken niet continu exact dezelfde hoeveelheid stroom,  dus dit vertaalt zich niet direct in rit tijd, maar je kunt snel zien hoe een grotere batterij met meer energie (= capaciteit) gedurende langere tijd vermogen kan leveren en verder kan worden opgeladen.

Accu capaciteit  (Watt Hours) Opgenomen
vermogen
Max tijd
500 wh 250w 2 uur
500 wh 500w 1 uur
500 wh 1000w 30 minuten

Waarschuwing:

Leveranciers zijn soms geneigd de waarheid met een korreltje zout te nemen en beloven vaak teveel als het gaat om verwachtingen betreffende het bereik van een ebike batterij.
Zorg dat je weet wat de batterijgegevens betekenen als je een e-bike accu aan wilt schaffen, rekening houdend met het gewicht van de berijder van de fiets, het soort fiets en waarvoor je je ebike wilt gaan gebruiken.

Ah vs Wh:

Dit kan verwarrend zijn, maar het is heel belangrijk om het verschil te begrijpen.
Amp Hours (Ah) betekent niets tenzij u rekening houdt met de spanning.
Watt Hours (Wh) is veel belangrijker omdat het samen rekening houdt met de spanning en de ampère/uur en bepaalt hoe ver je kunt komen met een volledige opgeladen accu.
Niet op alle batterijpakketten worden deze gegevens op dezelfde manier vermeld, dus wees voorzichtig en let goed op.

Wh Voorbeeld: 36v 10ah = 360wh en 48v 10ah = 480wh

Een woord van verwarrende wijsheid,
Stel dat  je een fiets zou hebben die zowel op 36v als 48v zou kunnen functioneren, dan zou die op 48v sneller kunnen dan op 36v.
Maar, hoe sneller je gaat, hoe meer energie je nodig hebt!

Dus een 48v-batterij met 120 Wh extra, vergeleken met het 36v-pack, zal niet altijd een groter bereik geven, zeker niet als je sneller gaat dan dat je met de 36v op volgas zou gaan
Maar toch, hoe meer Wh je hebt op de fiets, hoe groter bereik je normaal gesproken kunt verwachten.

De goedkoopste ebike batterij

Waar voor je geld
Hoe bereken je bij de aanschaf van een ebike accu hoe je het meeste krijgt voor je geld.
Nou deze berekening is niet echt zo moeilijk.

Bij deze berekening gaan we uit van gelijkwaardige cellen.
Dus geen cellen van onbekende herkomst vergelijken met A merken als Samsung, LG of Panasonic enz

Als voorbeeld nemen we onderstaande accu’s

  1. 48V 14,5 Ah prijs € 441.-
  2. 48V 17,5 Ah prijs € 490,-

Accu 1.
48 x 14,5 = 696 Wh
€ 441 : 696 = 0.63

Accu 2.

48x 17,5 = 840 Wh
€ 490 : 840 = 0,58 / Wh

In dit voorbeeld is de duurste accu per Watt uur het voordeligst.
Dit wil niet zeggen dat de voordeligste dan automatisch de beste keuze is.
Welke voor jouw de beste keuze is, is mede afhankelijk van wat je met je ebike wilt gaan doen, korte of lange afstanden enz.

Met dit beetje extra kennis bent u al veel beter geinformeerd dan de gemiddelde ebike gebruiker, en bent u in staat om een beter geinformeerde aankoop beslissing te nemen.
Hiermee ben je in staat om de juiste componenten te kiezen en een ebike-sett samen te stellen die het beste past bij wat je wilt gaan doen met je ebike.

Zo weet je beter wat je koopt om nog lang met veel plezier te kunnen rijden zonder onverwachts stil te komen staan of een veel grotere accu te kopen dan die je werkelijk nodig hebt!

Vermogen, gewicht en vorm zijn 3 factoren die je mee moet laten wegen bij de aanschaf van een ebike accu.
De accu moet bij het vermogen van je fiets passen, niet te zwaar zijn en er goed uitzien.
Een fout die veel ebikers maken is te kiezen voor een veel te grote batterij, dit is allemaal leuk en aardig tot je hem op je fiets hebt gemonteerd en je fiets wel erg zwaar is geworden.
( een paar kilo extra is al best veel)

Afhankelijk van wat je met je fiets wilt gaan doen, zou je er ook voor kunnen kiezen om voor de kleinste en lichtste accu te kiezen die de klus kan klaren.
De meeste mensen rijden zelden een grotere afstand dan 20 a 30 km zonder tussenstop.
Tijdens een stop kan je de lader aansluiten en een kleinere accu is ook snel weer vol, en 30 minuten later kun je weer vertrekken met een volle accu.
Het punt is dat een ebike met een klein batterijpakket lichter is, minder kost, vaak leuker is om mee te rijden en snel weer opgeladen is.

De meeste mensen zullen het overgrote deel van de tijd het beste met een lichtgewicht ebike uit de voeten kunnen.
Met een dergelijke elektrische fiets, op redelijk vlakke wegen met goede en opgepompte banden en terwijl je relaxt fietst, dan kun je een gemiddeld verbruik verwachten van ca:  10 Wh / km.
Het kan afhankelijk van de omstandigheden veel meer of veel minder zijn, maar dit is een realistisch getal om mee te beginnen.

Bijvoorbeeld een 36v 10ah batterij met 360 Wh capaciteit.
(36 volt maal 10 ampère uur is gelijk aan 360 wattuur).
Dit pakket biedt in theorie 36 km bereik, met een volle 100% lading.

Voltage:

De meeste ebike-sets zijn geschikt voor een specifiek spanningsbereik.
Een standaard 36v ebike heeft een batterij nodig die stroom levert tussen 42v en 30v.
Een 36v-batterijpakket levert als deze 100% opgeladen is ca; 42 volt en bij 30v moet het leveren van stroom worden gestopt om permanente schade aan het batterijpakket te voorkomen.
Bij een accu die te ver of geheel ontladen bestaat de kans dat deze niet meer de capaciteit haalt die deze oorspronkelijk had.

Meer over BMS (Battery Monitoring System) later.

Het “36v” -getal is een gemiddeld voltage of ook nominale spanning genoemd
E-bikes hebben een breed werkbereik bv 36v of 48v, display en andere elektronica kunnen alleen bij die spanning binnen dit werkbereik functioneren.
Het voltage bepaald het aantal toeren per minuut (RPM) wat een motor maakt, bij een bepaald aantal voltage, draait de motor X aantal toeren. Wordt het voltage verhoogt dan zal de motor sneller gaan draaien.

Controller van je E-bike

Om de juiste batterij te kiezen moet je weten wat voor type controller er op je ebike zit.
Dit onderdeel doet precies wat de naam zegt: het regeld de stroom tussen de batterij en de motor door het amperage pulserend ( zeer snel aan/uit ) naar de motor te sturen.
Als je vanuit stilstand vol gas weg zou willen rijden,dan beperkt de controller het amperage dat naar de motor wordt gestuurd.
Waarom is dit belangrijk voor het kiezen van een batterijpakket ?

Omdat je een batterij moet hebben die krachtig genoeg is om het benodigde amperage te leveren zonder dat dit tot overhitting van de controller of zekeringen laat smelten etc.

Over het algemeen kun je stellen dat een 10Ah-batterij prima past bij een controller van 20 Amp of minder.
Het kan soms tot verwarring leiden omdat bij sommige controllers de waarden in Watt worden vermeld, terwijl anderen de Amp waarden tonen.
Als de gegevens worden vermeld in Watt,  moet je weten of dit maximaal of continu watt is met een hogerre piek belasting.
De batterij moet deze hogere piekbelasting aan kunnen wanneer dit nodig is.

Kwaliteit

Een batterijpakket is zo goed als de zwakste schakel en zo duurzaam als de componenten die je erin stopt.
Waren de ebike accu’s van enkele jaren geleden nog na een paar jaar vesleten, zijn de nieuwste accupacks en cellen sterk verbeterd.
Zo zijn ze een stuk compacter geworden, en kunnen ook veel meer vermogen leveren.
Ook gaan ze een heel stuk langer mee, en cyclussen tussen 800 en 1200 zijn geen uitzondering.
(dit is hoe vaak een batterij van vol naar leeg, dus het aantal keren dat de ebike accu opgeladen wordt)
Ter vergelijking: een modern batterijpakket met hetzelfde formaat kan 3x het vermogen leveren in vergelijk met wat 10 jaar geleden mogelijk was.

BMS en opladers

De nieuwste lithium batterijen zijn licht en duurzaam, maar om een lange levensduur te garanderen moet een goed batterijpakket een BMS bevatten ( Battery Monitoring System)
Dit systeem bewaakt het voltage tussen de cellen onderling en bewaakt ook de hoeveelheid ampere die geleverd worden. 
Als er limiten bereikt of overschreden worden, zal dit systeem de stroomlevering afsluiten om beschadiging van de batterij te voorkomen.
Hetzelfde geld voor de lader, het BMS houd controle op het laden, maar voorkomt overladen van de accu.
Een lader van goede kwaliteit is van levensbelang voor de levensduur van de accu.
Zorg daarom dat je ALTIJD een goede en bijpasssende lader gebruikt

Heeft een ebike accu onderhoud nodig?

Om zo lang mogelijk plezier van je accu te blijvenn houden, is het altijd het beste om te blijven opladen en probeer het pakket nooit helemaal “leeg” te rijden.
Dit geld voor alle type batterijen.

Onderhoud van de batterij

in principe is de accu van een elektrische fiets nagenoeg onderhoudsvrij.
Er zijn echter wel een paar dingen om rekening mee te houden om je accu in goede conditie te houden.

  • Het beste is om je ebike regelmatig te gebruiken. Zo ook je ebike accu, het regelmatig ontladen en weer opladen houd je accu in goede conditie. Zeker voor ebike batterijen geld : stilstand is achteruitgang. Dus om je accu in goede staat te houden, is regelmatig een rondje te fietsen zowel in de zomer als winter een goede zaak.
  • Een accu is gevoelig voor lage temperaturen, bewaar de accu in de winter op een vorstvrije plek.
  • Is de accu leeg, laad deze dan direct op. Een diepe ontlading kan grote schade tot gevolg hebben, heeft een nadelige invloed op de capaciteit en kan in het slechtste geval de accu onbruikbaar maken.

Het beste is om altijd met een volle lading vertrekken en als je van tevoren weet dat het krap wordt met je actieradius, neem dan je lader mee of doe zelf meer moeite door een beetje harder mee te trappen om energie te besparen.
Je accu onderweg opladen is ook een prima optie, ook al laad je de accu dan niet volledig op.

En voor het geval er iemand een probleem heeft van wat dat allemaal wel niet kost:
 Elektriciteit kost ca: 10 ct per kilowatt.

( 1000 wh = 1Kwh) Dus het voledig opladen van je 360 Wh batterij kost ca: 4 cent !!

Een bevroren accu moet je niet opladen, maar eerst op kamertemperatuur laten komen alvorens hem op te laden.
Het kan geen kwaad om de accu met koud weer te gebruiken, je kunt dan wel verwachten dat de prestaties van de accu minder zullen zijn dan je gewend bent.
Als de temperatuur weer stijgt, gaat ook de capaciteit van je accu weer terug naar normaal.

Montage E-bike batterij’

Het monteren van een accu op een fiets kan soms een uitdaging zijn, er zijn ideale plaatsen en er zijn handige plaatsen.
Helaas zijn dat niet altijd dezelfde.
afhankelijk van de bouw en het type fiets is montage in het binnenframe de meest ideale plek mbt gewichtsverdeling en rijcomfort.
Plaatsing op de bagagedrager of in tassen vaak het eenvoudigst maar kan een nadelig effect hebben op het uiterlijk en de gewichtsverdeling van de fiets.

Grote of kleine accu

In de meeste gevallen heeft een accu waarmee je in het ongunstigste geval een uur kunt rijden voldoende capaciteit.
Een batterij met een grotere capaciteit hoeft niet zo hard te werken als een kleinere batterij bij gebruik op een bepaalde fiets.
Een batterij van 10ah die continu 500W levert, werkt de helft van de tijd van een batterij van 20ah. Er zijn nog veel andere factoren om te overwegen, veel hiervan zijn afhankelijk van ieders persoonlijke keuze.

Verzending van Batterijen
Voor het verzenden van batterijen gelden voorschriften.
Het is belangrijk dat de cellen en/of batterijen zo verpakt zijn, dat ze beschermt worden door een binnen-verpakking om kortsluiting te voorkomen.
Ook hierbij geldt dat dit volgens de wettelijke eisen moet worden verzonden in een sterke buitenverpakking.
Post.nl: Lithium Batterijen versturen
Voor luchtpost gelden nog strengere regels


Lood accu vs Lithium batterij
Lood accu’s zijn een heel stuk goedkoper dan lithium accu’s.
Ter vergelijking, een 3 kg lithium accu kan evenveel stroom bevatten dan een 15 kg loodaccu met hetzelfde voltage. Zoals je ziet zijn er een hoop punten om rekening mee te houden mbt het kiezen van een batterij voor je ebike.
Het is misschien een beetje lang en technisch verhaal, maar Je hebt nu een beetje een idee waar je op moet letten bij de aanschaf en hoe je het pakket kiest dat het beste bij jouw ebike past.
Ook weet je nu hoe je een ebike batterij het beste kunt onderhouden om er zolang mogelijk plezier van te kunnen hebben.

Op onze website vind je een ruime keuze E-bike batterijen en opladers