fbpx

BAFANG BBS01 – BBS02 – BBSHD INSTALLATIE

Zo bouw je zelf je eigen E-bike met midden motor

Zelf een e-bike bouwen – ja of nee?

Iedereen kan zelf een ebike bouwen,
zeker als je nog een goede fiets hebt kun je die gebruiken om om te bouwen naar een een hoogwaardige e-bike .
In een halve dag of avond moet het mogelijk zijn om je standaard fiets te converteren naar een ebike die In veel gevallen beter is dan een elektrische fiets uit de winkel.
De rijeigenschappen van een goede fiets die uitgerust is met een Bafang-middenmotor doet absoluut niet onder voor motoren van Bosch of Shimano.

Bafang BBS01 – BBS02 – BBSHD installatie-instructies

Een complete set bestaat uit een flink aantal losse onderdelen.
Al deze componenten samen zullen later een complete elektrische fiets vormen.

  1. Middenmotor met geïntegreerde controller en PAS sensor
  2. Bijpassende batterij
  3. Display ( besturing van je e-bike)
  4. Set remhandels of remkabels voor hydraulische remmen
  5. Duimgas
  6. Tandwiel
  7. Tandwiel cover
  8. Set trapstangen
  9. Snelheidssensor met magneet
  10.  EB-BUS kabel ( hoofdkabelboom)
  11. Schroeven en motorsteun
  12. Kabel naar accu

Paklijst Bafang conversie kit

Wanneer je gecontroleerd hebt of alle onderdelen aanwezig zijn, begint de eigenlijke installatie.

Om een beetje een idee te krijgen hoe het inbouwen van een Bafang middenmotor kit in zijn werk gaat is het misschien handig om eerst deze instructie video te bekijken

De originele installatie instructies van Bafang vind je hier:
Handleiding Bafang

Demonteren van de overtollige onderdelen

In de demontage van de delen van je donorfiets die je niet meer nodig hebt gaat vaak het meeste tijd in zitten
De eerste stap is het demonteren van de pedalen, trapstangen en de oude trapas.
De pedalen kunnen worden hergebruikt op je omgebouwde fiets en worden daarom van de trapstang losgeschroefd.
Om de trapstangen los te maken, moet eerst de schroef op de trapas los worden gedraaid.
De trapstang kan vervolgens worden verwijderd met behulp van een cranktrekker.

 
De moer op de trapas wordt verwijderd met een bevestiging voor de trapasbouten.
Bij de meeste onderste beugels draait u de trapasmoer aan beide kanten in de rijrichting los.
Soms kan deze erg vast zitten vooral bij wat oudere fietsen.
Wanneer de schroeven aan beide zijden loszitten, kan de trapas worden verwijderd.
Voordat je de motor kunt plaatsen, moet alles eerst grondig worden schoongemaakt.

Voorbereiding en inbouw BAFANG middenmotor
Met het ombouwen van je fiets naar een ebike met middenmotor, vervallen de voorste versnellingen van je fiets.
De voorste derailleur en het schakelmechanisme aan het stuur zijn overbodig geworden en kunnen gedemonteerd worden.
Je kunt deze beugel ook laten zitten, je hoeft dan niet de ketting los te halen.


Het tandwiel kan voordat de motor ingebouwd wordt gemonteerd worden, maar het kan ook later als de motor al aan je fiets vast zit vastgeschroefd worden.

Vervolgens kan de  de motor worden  geplaatst zoals op onderstaande afbeelding

De ophangbeugel dient ter bevestiging en ondersteuning van de motor,
de ribbels op de beugel komen aan de  binnenkant tegen de trapas om later een betere houvast aan het frame te garanderen.
De schroeven worden in eerste instantie alleen handvast vastgeschroefd.
Om de motor te bevestigen, worden 2 moeren op de trapas geschroefd.
De dikste van de twee komt eerst.
Om te zorgen dat de moeren niet loslopen, brengen we een beetje Loctite aan op de draad.

De motor moet zover mogelijk naar boven worden gedraaid zodat deze tegen de bovenste framebuis rust.


Met de speciale bijgeleverde Bafang sleutel word de 1e moer goed vast geschroefd.

=> Draai deze moer extra goed vast ! <=

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20-dunne-moer-plaatsen.jpg

Een tweede moer komt daar weer tegenaan ter borging van de 1e moer.
Evt kun je een klein stukje rubber plaatsen tussen het contactpunt van de  motor en het frame. Vervolgens worden ook de schroeven van de metalen ophangplaat vastgeschroefd.
Nu kunnen de nieuwe traparmen worden geplaatst.
Zorg dat alles goed past, en draai de traparmen goed vast

De ketting kan nu op het voorste tandwiel worden gelegd, en de afdekkap en de rechter trapstang kan weer worden gemonteerd.

De trappers kunnen nu ook weer worden gemonteerd.


Hiermee geven de pedalen de fiets weer een afgewerkt uiterlijk.
De motor is nu geïnstalleerd

Montage van de Batterij

Als je een frameaccu hebt besteld bij je Bafang midden motor set is montage meestal kinderlijk eenvoudig.
De accu komt op de plaats van de bidon houder en in de meeste gevallen kan deze gewoon op dezelfde plaats bevestigd worden.
In theorie kan de batterij ook op een bagagerek worden geplaatst of met een speciale tas in het frame worden gehangen.
Bij sommige fietsen kan het zijn dat een frameaccu niet in het frame past en dat je je accu ergens anders zult moeten plaatsen.
Er zijn ook bagagedrager accu’s te koop.

Bekabeling van Bafang motor

Het aansluiten is simpel en wijst zichzelf, de stekkers hebben een eigen kleur en passen maar op 1 manier in elkaar.
Druk de stekkers voorzichtig maar stevig in elkaar, maar zorg dat de contactpinnetjes niet verbogen worden.

Er komen 5 kabels uit de onderkant van de motor.
1. De dikke hoofdkabel (EB-Bus) gaat naar het stuur.
    Het display, bedieningsknop, remhendels en het duimgas worden hierop aangesloten.
2. De kabel met de 2 tulpstekkers gaat naar de batterij
3. Op de kabel met de zwarte stekker komt de snelheidssensor
4. Op de kabel met de gele stekker kan een schakelsensor worden aangesloten
     ( Dit is een optie en zit niet in het standaard pakket)
5. Op deze kabel kan de verlichting worden aangesloten

De EB-Bus kabel splitst in 4 stekkers

  1. Groen voor het display
  2. Geel voor duimgas
  3. Rem links/rechts
  4. Rem links/rechts



OPMERKING:
Wat het duimgas betreft, heb je deze echt nodig?
Met duimgas is het mogelijk om te rijden  zonder te hoeven te trappen.
Een ebike met een onbegrensde gashendel is absoluut niet toegestaan op de openbare NL weg.

Maar om tijdens een controle lastige vragen te vermijden, is ons advies om het duimgas niet te monteren.

De snelheidssensor

De snelheidssensor wordt bevestigd aan de achterkant van het frame en detecteert de snelheid met behulp van een spaakmagneet.

Bafang snelheidssensor monteren

De remmen

De bijgeleverde remhandels of remkabels voor hydraulische remsystemen sturen als je remt een signaal naar de controller waarmee de aandrijving van de motor onderbroken wordt.

Bij sommige fietsen hebben het schakelmechanisme en de remhandel in 1 en kan het een probleem geven om beide remhandels te plaatsen.
Er zijn dan 3 mogelijkheden:

  1. Een nieuw rechter handvat met los schakelmechanisme aan te schaffen of 
  2. alleen de linker remhandel te plaatsen.
  3. Gebruik maken van dezelfde kabels als voor een hydraulisch systeem

Hier een video voor het monteren van ebrake sensor kabels op een fiets met een hydraulische remsysteem


Op het stuur wordt de bedieningsknop, het nieuwe display en de remhandels gemonteerd.

Display

Programmeren van het display.
Er zijn verschillende soorten displays te verkrijgen voor je Bafang set.
Sommige met meer of minder mogelijkheden


De handleidingen voor de verschillende displays zijn te downloaden via onderstaande links:

Mocht je er niet helemaal uit komen, kijk dan eens op Youtube. Daar staat vast wel een video op waarin het haarfijn wordt uitgelegd.

De eerste proefrit

Zodra alle bekabeling aangesloten is en het display ingesteld, staat niets een eerste proefrit meer in de weg.

Optioneel schakelaar sensor:

In een standaard Bafang ombouwkit zit geen schakelsensor.
Net als de programmeerkabel maakt deze geen deel uit van de standaard conversieset.
Beide onderdelen kunnen apart worden besteld, maar zijn het aanschaffen zeker waard.
Een schakelsensor zorgt ervoor dat de motor de ondersteuning tijdens het schakelen onderbreekt. Dit betekent dat het schakelproces veel soepeler verloopt en de onderdelen minder snel verslijten.

Programeer kabel:

Met een programeerkabel is het mogelijk om de instellingen van de controller van je ebike aan te passen en veranderen.

Is een zelfgemaakte e-bike toegestaan?

Elektrische fietsen mogen op de openbare Nederlandseweg maximaal tot 25km/u trapondersteuning geven.
Boven deze snelheid moet de ondersteuning worden uitgeschakeld.
Duimgas mag alleen worden gebruikt als duw en start hulp tot ca 6km/u
E-bikes die harder kunnen dan 25km/u moeten zijn goedgekeurd en verzekerd zijn.
Hiermee is het alleen met een ebike die gebouwd is met een set van 250W toegestaan om op de openbare weg te rijden.
Alle andere sets zijn dus NIET TOEGESTAAN op de openbare weg en is dan ook geheel voor eigen risico van de bezitter/ bestuurder van deze ebike

Veel succes met het bouwen van je eigen e-bike en veel E-bike plezier gewenst.