fbpx

50km/u

een NIEUWE pedelec

€ 1200.- !!

Bouw zelf een Speed Bike

Een pedelec waarmee je 45 km per uur kunt rijden kost al snel meer dan 3000 euro, best veel geld voor een fiets.

Hier laat ik je zien hoe je zelf een nieuwe budget Pedelec kunt bouwen voor minder dan 1200 euro !!
Een speed ebike waarmee het echt een genot is om mee te rijden, echt super krachtig en snel.
Het  grote voordeel van een ombouwset met midden-motor is dat je de versnellingen van de fiets gewoon kunt blijven gebruiken.
In een lage versnelling kun je de kracht van de motor gebruiken om steile hellingen te beklimmen, en de hoge versnellingen kun je tot ca: 50km/u rijden zonder zelf hard te hoeven trappen.

Het acceleratie vermogen van deze ebike is ook van een ander level dan die van een standaard elektrische fiets.
In de video hierlangs zie je hoe je eenvoudig een gewone fiets ombouwt naar een snelle e-bike

Opmerking: 
Het solderen van de kabel van de accu is niet nodig.
Deze wordt geleverd met kabelstekkers = plug and play!

Van fiets naar Pedelec

Stap 1:
De onderdelen

Onderdelen lijst:

De onderdelen die je nodig hebt om een fiets om te bouwen naar een E-bike kun je allemaal in onze webwinkel bestellen.
Er zijn verschillende Bafang ebike sets leverbaar.

Een Bafang midden motor conversie kit bestaat uit :

Bafang BBS02 750 Watt + Accu + lader + display + alle andere onderdelen:
In de video is het standaard  44T tandwiel gebruikt in combinatie met het DPC-18 TFT display
(kies het  C965 Display als je voordeliger uit wilt zijn).

Een complete kit bevat alle onderdelen die nodig zijn zoals:

  • Midden motor
  • Batterij + lader
  • Display
  • Besturing
  • Remhandels
  • Duimgashandel
  • Kabels
  • Montage materialen
  • Bafang montage sleutel

Donor Fiets:

Als je nog een goede fiets hebt die je voor de ombouw kunt gebruiken, zou je die kunnen nemen.
Bedenk wel dat op een snelle ebike goede remmen belangrijk zijn.
Het schakel mechanisme, de ketting en de tandwielen moeten ook in goede staat verkeren.
Als alternatief zou je ook voor een nieuwe MTB kunnen kiezen zoals: 

Bike (Rockrider ST 520): 

De mountainbike die in dit voorbeeld wordt gebruikt is te koop via Decathon en kost ca: € 289,99

BE: http://bit.do/e4Qnt      
NL: http://bit.do/e4Qnk

Om een fiets klaar te maken voor ombouw naar ebike zullen er eerst een aantal onderdelen verwijderd moeten worden.
Hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, of je moet iemand hebben die het voor je kan doen.

Via onze website kun je een compleet gereedschapssetje bestellen met de tools die je nodig hebt om alle overtollige onderdelen te Demonteren, hiermee zou het zeker moeten lukken.
Bewaar de gedemonteerde onderdelen goed, je zou ze later misschien nog nodig kunnen hebben als je de fiets weer standaard wilt maken of als je de Bafang set op een andere fiets wilt monteren.

Stap 2:
Demonteer ketting, traparmen, voorste derailleur ,trapas en 
remhendels

Door de video te bekijken zul je zien dat het super eenvoudig is zelf een ebike te bouwen. In de video is alles stap voor stap en in detail te zien.
 Zelfs als je wat minder handig bent zou het hiermee moeten lukken.
Op onze website vind je ook een uitgebreide handleiding over de montage van een Bafang ebike set.
Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Als eerste verwijder de ketting, traparmen voorste derailleur en trapas. Hiervoor heb je de speciale tools ( lijst hierboven) nodig.
Hierna is de fiets klaar voor de montage van de motor.

bafang middenmotor ebike kit

Step 3: Montage Bafang BBS02 Motor

Schuif de Bafang motor in het frame, de motor zou perfect moeten passen. Zet de motor goed vast met de bijgeleverde montage set.
De motor moet echt goed vast zitten, deze heeft veel vermogen en komt los als hij niet vast genoeg gemonteerd is.

Step 4: Monteer tandwiel en cover

Monteer het tandwiel op de motor.
Standaard wordt een 44 tands tandwiel geleverd, dat past op de meeste fietsen.
Schroef ook het tandwiel goed vast.

Step 5:
Installeer de snelheidssensor en de schakel sensor

Installeer de snelheids sensor en spaakmagneet.
Zorg dat de magneet dicht genoeg langs de snelheidssensor gaat, voor een goede detectie van de snelheid.
Het rode ledlampje moet oplichten als de magneet langs de sensor gaat. ( als de ebike accu aangesloten is)
De schakelsensor is optioneel.
Deze onderbreekt de ondersteuning van de motor op het moment dat er geschakeld wordt.
Het is niet perse nodig maar wel aanbevolen, het schakelen gaat hiermee een stuk soepeler en ketting en tandwielen zullen minder hard slijten.

Step 6:
Installeer de batterij

Als je een complete Bafang ombouwset met frame accu koopt, dan kan deze simpel met de 2 schroeven waaraan de bidonhouder bevestigd zat gemonteerd worden.
Met de stekkers kan de batterij en de motor met elkaar verbonden worden.

Opmerking:
Groter is niet altijd beter.
Bij de keuze van de batterij kun je kiezen uit een 47v en 52v uitvoering.
Tenzij je extreme dingen wilt gaan doen met je ebike is ons advies om te gaan voor de 47v batterij.
Een 52V-batterij is bij volledig opgeladen 58.8V, dit is zeer dicht bij de maximale bedrijfsspanning van de motorcontroller van 60V.
De kans op overbelasting en hierdoor schade is hierdoor een stuk groter.
Ik zou persoonlijk bij een 47v batterij blijven die bij 54.4v volledig is opgeladen. Bij een 750w set in combinatie met een 47v batterij zijn over het algemeen de minste problemen te verwachten. Als u nog steeds de voorkeur geeft aan een 52V-batterij, kant het de moeite waard zijn om een reserve motorcontroller te kopen.

Step 7:
Montage van het  Display, bediening en remhandels

Bafang display DPC18 

Monteer het display, bedieningsknop en remhandels op de fiets.
Al deze artikelen zitten bij een complete Bafang set.
Je hoeft ze alleen maar aan te sluiten, het wijst zichzelf omdat alle stekker en contra stekkers voorzien zijn van kleuren en ze maar op een manier in elkaar passen.

Step 8:
Sluit alle kabels en stekkers aan

Druk de stekkers voorzichtig maar toch stevig in elkaar maar zorg ervoor dat je de pinnetjes niet verbuigt.
Probeer de kabels zo netjes mogelijk te monteren en verbind ze onderling met elkaar met de bijgeleverde tie-wraps.
Zorg ervoor dat alles er netjes uitziet en dat je geen loshangende kabels meer hebt waar je ergens mee aan kunt blijven hangen.

Step 9:
Monteer de traparmen, pedalen en ketting

Maak de ketting weer aan elkaar met de snel sluiting brak.
Monteer de traparmen en schroef ze goed vast, en bevestig de trappers.
Je nieuwe e-bike is nu helemaal klaar voor een eerste proefrit.

Step 10:

Optioneel:

Om je ebike helemaal compleet te maken zou je ervoor kunnen kiezen om een aantal optionele onderdelen toe te voegen.

Schakel sensor (aanbevolen):

Programmeer kabel (nodig als je de instellingen van de controller wilt aanpassen)

Verlichting  (Kan aangesloten worden op de ebike en bediening via het display)

Naar buiten en veel plezier met je zelfgebouwde E-bike!


Deze zelfgebouwde Pedelec zal gegarandeerd een glimlach op je gezicht toveren – de dagen dat je je door een steile heuvel of lange saaie weg liet intimideren zijn voorgoed voorbij!

 

Elektrische-Fiets-TFT-Display-DPC18-850C-500C-SW102-C965-C961-750C-Bluetooth-voor-BAFANG-BBS-Mid-2.jpg

Veel gestelde vragen

Bafang Mid-drive motors zijn zo ontworpen dat ze op de meeste fietsen passen.
Om te zien of een Bafang motor ook op die fiets past die je om wilt bouwen, moet je de maat van de trapas weten.

  • De BBS02 250W – 350W – 500W  -750W motor kits passen op fietsen met een 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm.
    Veruit de meeste standaard fietsen hebben een trapas met deze afmetingen.
  • Meet voor alle zekerheid altijd de maat van de trapas van je fiets

Via deze link kom je in onze webwinkel.
Hier kun je kiezen uit verschillende displays en accu’s

Op alle onderdelen zit 1 jaar fabrieksgarantie

Helaas is het niet toegestaan om met een Ebike die is voorzien van een750watt Bafang set te rijden op de openbare weg.
Wij hebben ook een 250 watt uitvoerig beschikbaar, deze is wel toegestaan.

Het slimste is om te kiezen voor een accu met 47 of 47,5 volt.
Een 52 volt accu is in de meeste gevallen overbodig.

Heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op

LEES MEER OVER BAFANG E-BIKE SETS