fbpx

EEN E-BIKE MAKEN KAN JE ZELF

Met een e-bike zelfbouwpakket kun je eenvoudig zelf een e-bike maken van je fiets

Een elektrische fiets is een dure aanschaf, en veel mensen hebben er moeite mee om zoveel geld uit te moeten geven voor een e-bike.
De verleiding is dan groot om voor een goedkope elektrische fiets te kiezen die op sommige plaatsen al vanaf ca: 500 euro aangeboden worden.
Helaas zijn deze fietsen vaak van matige of slechte kwaliteit zodat je in de meeste gevallen maar kort plezier zult beleven van een dergelijke aankoop.

E-Bike Doe het zelf pakket

Het is goed mogelijk als je zelf nog een goede fiets hebt om die om te bouwen naar een e-bike .
Dan heb je voor weinig geld toch een goede fiets met elektrische ondersteuning.
Waarschijnlijk zul je jezelf afvragen:

  • Wat kost zo’n ombouwset ?
  • Kan ik het zelf doen ?
  • Waar moet je op letten ?
  • Is mijn fiets hiervoor geschikt ?

Iedereen die een klein beetje handig is kan van een fiets een ebike maken 

Welke fietsen zijn geschikt om om te bouwen?

In principe zijn bijna alle fietsen wel te gebruiken om zelf een elektrische fiets van te maken, maar:

Afhankelijk van welk type ombouwset je kiest: (voor of achterwiel of middenmotor),
Kan het nodig zijn dat het originele remsysteem van de donorfiets (velgrem, schijfrem, trommelrem of terugtraprem) moet worden aangepast.
Ombouwen van een fiets is in de meeste gevallen vrij eenvoudig op onze website  is alle informatie te vinden hoe je dat het beste kunt doen.
En mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Onderdelen zelfbouw pakket elektrische fiets

Een ombouwset bestaat meestal uit de volgende onderdelen:

  • Aandrijving, dit kan een voor of achterwiel motor zijn of een midden motor die op de plaats komt waar nu de trapas zit.
    Een voorwiel motor is de simpelste oplossing, daarom werd de voorwiel motor het meest gebruikt
    Echter de middenmotor is in de meeste gevallen de beste oplossing i.v.m. met de betere gewichtsverdeling van de fiets en je kunt de versnellingen van het achterwiel normaal blijven gebruiken.
    Op onze website vind je hoofdzakelijk ombouwsets met midden motoren, omdat dit naar onze mening de beste manier is om een fiets om te bouwen.
  • Accu of batterij, ook hierbij heb je verschillende mogelijkheden,
    Veel accu’s worden op of onder de bagagedrager bevestigd.
    Andere modellen zijn een frame accu die op of aan het frame worden gemonteerd.
    Accu´s  zijn veel verschillende vermogens leverbaar. Het voltage moet bij de ombouwset passen en hoe meer Ah een ebike batterij heeft hoe groter de actieradius  die je ermee zult kunnen fietsen.
  • Besturingsdisplay
    Op het stuur wordt het display bevestigd, dit display geeft niet alleen de snelheid aan maar is tevens de aansturing van het elektrische systeem van je e-bike.
    Hiermee kun je de mate van ondersteuning ingeven en geeft ook aan hoe vol je accu nog is of hoever je nog kunt fietsen.
  • Sensor
    Trapkrachtsensor: meet de kracht die uitgeoefend wordt op de pedalen
    Rotatiesensor: meet het aantal omwentelingen van de trappers of van het achterwiel en bepaald aan de hand van het aantal omwentelingen en de instellingen van het display de mate van ondersteuning
  • Remhendels voor motoronderbreking 
    Als je de rem bediend moet de trapondersteuning onderbroken worden.
    De remhendels zijn daarom voorzien van een kabel die een signaal stuurt naar de besturing, deze onderbreekt de aandrijving op het moment dat de rem wordt bedient.
  • Bekabeling
    Alle onderdelen van een elektrische fiets ombouwset staan met elkaar in verbinding middels een aantal draden of kabelboom.
    Aansluiten is in de meeste gevallen super eenvoudig omdat elke afzonderlijke kabel maar op een bepaalde stekker past, hierdoor is verkeerd aansluiten eigenlijk onmogelijk.

Wat kost een fiets ombouwen naar elektrisch ?

Als je rond zoekt op internet kom je soms conversiekits tegen vanaf ca: 200 euro
Helaas geld voor deze ombouwsetjes hetzelfde als voor een elektrische fiets van 500 euro, het prijsverschil zit hem in de gebruikte materialen en wil je langer plezier beleven van je zelfgebouwde e-bike, dan zul je net wat meer geld uit moeten geven.

Wij verkopen  2 merken ombouwsets:

  • Bafang
  • Tongsheng

 

Bafang BBS02 middenmotor,
als Blaupunkt merk

Bafang

Bafang is een van de grootste producenten van e-bike motoren in de wereld.
De motoren en aandrijvingen van Bafang worden door verschillende e-bike fabrikanten gebruikt voor de  aandrijving van hun elektrische fietsen.
Veel van deze fietsen worden onder de naam van de fabrikant op de markt gebracht, en wordt de motor als white label product ingebouwd.

Tongsheng

Thongsheng is ook een fabrikant van ebike midden-motoren.
Het verschil zit met Bafang is de manier waarop de  ondersteuning wordt aangestuurd.
Tongsheng maakt gebruik van een trapkracht sensor.
Hierdoor lijkt fietsen met Tongsheng het meest op fietsen met een gewone fiets, maar dan met super power !

Beste doe het zelf pakket voor elektrische fiets

Met een zelfbouwpakket elektrische fiets heb je een e-bike die stukken goedkoper is dan een vergelijkbare e-bike uit de winkel.
Je hebt al een 250Watt middenmotor e-bike ombouwset vanaf € 424,95 (excl accu)

Er zijn ook zwaardere ombouwsets leverbaar waarmee je een fiets om kunt bouwen naar een super snelle speed bike to ca: 55 km/uur. 
Helaas is het niet toegestaan om met een dergelijke e-bike op de openbare weg te rijden.

Zelf doen moeilijk ?

Het is niet echt moeilijk om een gewone fiets om te bouwen naar elektrisch.
Iedereen die een klein beetje handig is zou het zelf moeten kunnen, en al het benodigde gereedschap kun je op deze site bestellen.
In onderstaande video kun je zien hoe eenvoudig het allemaal is, en in een paar uur maak je van een gewone fiets een elektrisch exemplaar of een echte speed pedelec waarmee je ca:  55 km  per uur zou kunnen halen.

Welke ebike ombouwset kiezen ?

Dit is de meest gestelde vraag die we in onze mailbox krijgen.
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden zul je eerst zelf moeten weten wat je precies met je fiets wilt gaan doen.

Op de website van Budgetbikes Brabant richten we ons hoofdzakelijk op middenmotor ombouwsets, Dit omdat dit naar onze mening de beste manier is om van je fiets een ebike te maken.

Het grote voordeel t.o.v voorwiel en achterwiel  motoren is dat de gewichtsverdeling beter is en dat je de versnellingen op het achterwiel van je fiets gewoon kunt blijven gebruiken.
Dit geld zowel voor fietsen met derailleur versnellingen als voor fietsen met naafversnelling.

Bafang of Tongsheng

Wij bieden 2 type middenmotor ebike ombouwsets aan nl:

Bafang en Tongsheng, het grootste verschil tussen deze 2 is de manier waarop de aansturing van de trapondersteuning gebeurd.
De montage van beide ombouwkits gaat ongeveer op dezelfde manier en de motor komt op de plaats waar de trapas van de fiets zit.

Bafang

Bafang is een van de grootste ebike motor producenten ter wereld.
Je vind Bafang motors op vele merken fietsen en vaak worden de motoren als white label, merkloos of onder de naam van de fabrikant van de fiets geleverd.

Bafang bied ondersteuning op basis van een rotatie sensor.
Dit betekend dat er een magneet op het wiel van de fiets gemonteerd wordt en een sensor meet het aantal omwentelingen van het wiel en hier wordt de hoeveelheid ondersteuning op aangepast.
Via het display kun je de verschillende ondersteuningsniveaus instellen.
Bij de meeste Bafang displays kun je kiezen uit :

1 tot 3 ondersteuningsniveaus
1 tot 5 ondersteuningsniveaus
1 tot 9 ondersteuningsniveaus

Het aantal ondersteuningsniveaus wat je kiest maakt voor de max snelheid niet uit, alleen de verdeling van de mate van ondersteuning wordt anders.

  •  

Voordelen Bafang:

  • Weinig kracht nodig om snel te kunnen fietsen
  • Minder vermoeiend, ook als je conditie minder is
  • Leverbaar in 250w, 350w, 500w, 750w en 1000w
  • Ruime keuze displays
  • Via een USB kabel is het mogelijk om de fabrieksinstellingen aan te passen
  • Past op de meeste fietsen met een standaard trapas
  • Geschikt om een snelle pedelec te bouwen tot 55 km /uur !

Nadelen Bafang :

  • Het wiel moet eerst een omwenteling maken voordat de ondersteuning wordt gestart
  • Er moeten remhendels of remsensor kabels worden gemonteerd
  • Niet geschikt voor fietsen met terugtraprem
Toongsheng TSDZ2 ebike kit

Tongsheng

Tongsheng is ook een Chinese producent van ebike midden-motoren.
De ondersteuning gebeurt op basis van trapondersteuning.
Dit betekend dat een sensor de kracht meet die op de pedalen wordt uitgeoefend.
Als je harder en met meer kracht trapt krijg je meer ondersteuning,
Hierdoor lijkt fietsen met een fiets die voorzien is van een Tongsheng middenmotor het meest  op fietsen met een normale fiets, maar dan met superpower.
Met dezelfde kracht is het mogelijk om een veel hogere snelheid te halen en langer vol te houden.
Zodra je stopt met trappen, stopt de ondersteuning, hierdoor hoeven er geen remhendels worden gemonteerd en kun je het originele remsysteem van de fiets blijven gebruiken.

Voordelen Tongsheng TSDZ2

  • Lijkt het meest op normaal fietsen
  • Iets goedkoper dan Bafang
  • Er hoeven geen remhendels worden gemonteerd
  • Ook leverbaar voor fietsen met terugtraprem
  • De motor is erg compact
  • Keuze uit 250w, 350w, 500w en 750w

Nadelen Tongsheng TSDZ2

  • Keuze uit 3 verschillende displays
  • Maar 4 ondersteunings niveaus
  • Iets minder krachtig dan een Bafang motor

 

Zoals hierboven al geschreven zit het grootste verschil in de manier waarop de ondersteuning gegeven wordt.
Waarschijnlijk heb je nu al wel een idee welk type van ondersteuning je het meeste aanspreekt.

Bafang powerful mid drive motor

VERMOGEN

Zowel Bafang als Tongsheng ombouwsets zijn leverbaar in verschillende vermogens klasse.
Welk vermogen je het beste kunt kiezen is afhankelijk van wat je met je fiets wilt gaan doen en waar je hem het meeste voor zult gaan gebruiken.

A. Je wilt een gewone legale elektrische fiets waarmee je van A naar B kunt fietsen en vind 25km per uur hard genoeg.

B. Je wilt een snelle ebike die je tot ca 35 a 40 km per uur ondersteuning geeft.

C. Je wilt een krachtige ebike bouwen die je tot ca 45 km/u ondersteund

D. Je wilt een super snelle speed pedelec waarmee je tot 55 a 60 km per uur kunt fietsen,
    of Je wilt veel power waarmee rijden met een MTB in de heuvels een stuk makkelijker gaat

A.
Als je kiest voor A kiest komen alleen de 250watt sets in aanmerking.
Met deze sets is het mogelijk om een fiets om te bouwen naar elektrisch die trapondersteuning geeft tot ca 25km per uur.
Hierdoor is een fiets die omgebouwd is met een 250w set een gewone elektrische fiets en mag je hiermee zonder problemen op de openbare weg rijden.

Hiervoor hebben we ombouwsets van Bafang en Tongsheng in ons assortiment.

Bafang BBS01 250W

Tongsheng TSDZ2 250W

B.

Als je gekozen hebt voor B dan heb je keuze uit de andere vermogensklasse.
Je wilt sneller kunnen fietsen dan de 25km/uur die elke standaard ebike rijd, maar je hoeft geen extreme dingen te kunnen doen met je ebike.
Met een 350w set heb je net wat meer power en krijg je ondersteuning tot ca 35 km per uur.
Een 500w set is nog net iets sterker en kan tot ca 38 km per uur,
Hier geld hoe meer vermogen hoe sterker de motor en ook al heb je de wind tegen of moet je tegen een heuvel op, dan kom je makkelijker vooruit dan met een lichtere motor.
Ook als je een zware fiets hebt of zelf een behoorlijk aantal kilo’s meebrengt is een motor met meer vermogen een voordeel.

Bafang BBS01 36V 350W                              Tongsheng TSDZ2 36V 350W

Bafang BBS01 36V 500W                              Tongsheng TSDZ2 48V 500W

Bafang BBS01 48V 350W

Bafang BBS01 48V 500W

C.

Heb je gekozen voor C dan kom je bij de sets met een vermogen van 750w.
Hiermee maak je van een fiets een snelle ebike, je hebt (veel) meer vermogen dan een normale elektrische fiets en je fietst met gemak 35 a 40 km/uur.
De topsnelheid van je ebike ligt op ca 45 km per uur, niet voor watjes dus.
Hogere snelheden stellen wel hogere eisen aan de fiets die je gebruikt, een goede geveerde voorvork en een goed remsysteem zijn een must om je veilig door het verkeer te kunnen bewegen.
Een 750 Watt set is prijstechnisch de beste keuze, veel vermogen voor een betrekkelijk klein prijsverschil ten opzichte van de lichtere modellen.

Bafang BBS01 48V 750W                                      Tongsheng TSDZ2 48V 750W

D.

Als je 750w niet genoeg vind en je een echt snelle pedelec wilt bouwen of een mountainbike wilt met veel vermogen dan is de BBSHD 1000w de ombouwset voor jou.
Hiermee bouw je in een paar uur een fiets om naar een snelle pedelec of een MTB met super power.
Ook als je een Fatbike om wilt bouwen is de BBSHD in veel gevallen de enige optie omdat deze leverbaar is voor verschillende breedtes trapassen.

  • Standaard 68 mm
  • 100 mm
  • 120 mm

Bafang BBSHD 48 / 52 V 1000W

Past een Bafang of Tongsheng middenmotor op mijn fiets ?

Bafang en Tongsheng Mid-drive motors zijn zo ontworpen dat ze op de meeste fietsen passen.
Veruit de meeste fietsen zijn geschikt om om te bouwen.

Om zeker te weten of een Bafang motor ook op die fiets past die je om wilt bouwen, moet je de maat van de trapas weten.
De BBS02 250W – 350W – 500W  -750W en de Tongsheng TSDZ2 motor kits passen op fietsen met een 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm.

De meeste standaard fietsen hebben een trapas met deze afmetingen. ( BSA trapas)

Voor de BBS02 500W ,750W en BBSHD 1000W motor kits zijn meer opties beschikbaar.

Naast de standaard afmetingen van 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm, zijn er ook sets leverbaar met een trapas breedte van 100mm en 120mm met een binnendiameter van 33,6 tot 34 mm.

Meet voor alle zekerheid altijd de maat van de trapas van je fiets

 

Let op:

Heeft je fiets een trapas met een grotere diameter, dan zijn er verschillende adapters leverbaar.

Fietsen met Press-fit trapassen (PF30, BB30, BB86, BB92, BB95 en BB121) hebben grotere diameters en hebben een extra adapter nodig om een  Bafang of Tongsheng Mid-Drive-motor te kunnen monteren.

Welke fietsen zijn geschikt / ongeschikt

 

De meeste fietsen zijn wel geschikt om om te bouwen er zijn echter een paar uitzonderingen

  • Fietsen met een afwijkende maat trapas
  • Fietsen met een verdikking rondom de trapas
  • Fietsen met de ketting aan de linkerzijde
  • Fietsen met terugtraprem zijn alleen om te bouwen met een Tongsheng TSDZ2 kit

De meeste Gazelle fietsen hebben een geperste trapas van 41 mm.
Hiervoor zijn geen pasklare adapters leverbaar en zul je dus zelf iets moeten (laten) fabriceren om de motor passend te krijgen.

E-Bike Accu

Nu heb je waarschijnlijk al wel een idee welke motor je zou willen, maar welke ebike accu past er het beste bij?
Je moet altijd een accu kiezen die bij het voltage van je set past, dus 36v, 48v of 52v.
Hoe hoger het ampèrage van een ebike accu hoe groter de actieradius die je kunt rijden met een volle accu.
De actieradius is ook voor een belangrijk deel afhankelijk van hoe je met je ebike rijd, het ingestelde ondersteuningsniveau en hoe hard je zelf wel of niet bereid bent om mee te trappen.
Er zijn nog veel meer factoren die van invloed zijn op hoe ver je kunt fietsen met een accu lading, Alles over ebike accu’s kun je lezen in onderstaande artikel.

Alles over ebike accu’s

VRAGEN ?

Met het lezen van dit artikel zul je een beter idee hebben welk merk en type motor het beste past met wat je met je ebike wilt gaan doen.
Mocht je er desondanks niet helemaal uit komen en nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

CONTACT

Onze Bestsellers

EEN E-BIKE ? MAAK JE GEWOON ZELF !!