fbpx

E-BIKE ZELF BOUWEN OF KOPEN ?

Bouw je zelf een e-bike met behulp van een E-bike ombouwset of koop je een kant en klare e-bike bij een winkel?
E-bikes zijn eigenlijk gwoon fietsen met een elektromotor en bijbehorende batterij.
Waarom niet gewoon zelf je eigen ouwe trouwe fiets ombouwen tot elektrische fiets?

In Hoeverre kunnen fietsen met conversiekits de vergelijking met fabrieks elektrische fietsen aan?
Hier lees je de voor- en nadelen.

Eens komt voor de meeste van ons de druppel die de emmer doet overlopen:
Het steeds groter wordende breed grijnzende e-bikers leger dat schijnbaar zonder moeite aan komt rijden op het werk of op de top van een berg.
Op een gegeven moment komt de dag ook voor jouw dat er een e-bike moet komen.

Op zoek naar een goedkope ebike kom je vaak terecht bij de gebruikelijke discounters.
Er worden soms al ebikes aangeboden voor minder dan 700 euro.
Maar echt goede e-bikes samengesteld uit componenten van redelijke kwaliteit beginnen vaak pas met een prijs van 1.500 euro.

Het alternatief: Zelf een E-bike bouwen

Een andere benadering van de elektrische fietsen is om er zelf een te bouwen met een e-bike ombouwset.
Hiermee kan een normale fiets eenvoudig worden omgebouwd tot een elektrisch exemplaar .

Er zijn al goedkope conversie kits vanaf ca € 250.- !!
Een dergelijke ombouwset bestaat meestal uit de elektromotor en de benodigde elektronica.
Afhankelijk van de aanbieder van deze e-bike ombouwsets worden soms de losse componenten apart verkocht, hiermee heb je het voordeel dat je zelf de verschillende onderdelen kunt kiezen.
Een ander bijkomend voordeel is dat je ook qua prijs flexibeler bent, zo kan een batterij met meer vermogen alleen al snel zo’n 500 euro kosten.

Soorten aandrijving

Er zijn verschillende soorten motoren beschikbaar: voorwiel, achterwiel en middenmotor.
Als je een bestaande fiets aan wilt passen moet je eerst uit zien te vinden welke aandrijving het meest geschikt is voor jouw type fiets.

Zo zijn er een aantal dingen die je moet overwegen:
Wie bijvoorbeeld een fiets heeft met naafversnellingen kan geen achterwiel motor inbouwen als je de versnellingen wil blijven gebruiken.
Ook een voorwiel motor is niet voor alle fietsen geschikt.
Derde in de rij is de middenmotor, deze is in de meeste gevallen wel toe te passen maar is over het algemeen iets duurden dan de andere twee opties.

Een ander bijkomend voordeel is dat je oude fiets niet naar de schroot hoeft, of te worden verkocht maar een upgrade krijgt naar een moderne e-bike.
Dit alleen al maakt dat de zelfbouwer nog meer gehecht raakt aan zijn of haar fiets.
Voor lange mensen kan het ook een voordeel zijn omdat het aanbod productie e-bikes met een groot frame vrij beperkt is en als je oude fiets nog in redelijke staat verkeerd is het een goed alternatief om je fiets met een groot frame te hergebruiken.

De montage van een e-bike conversie kit vereist enig vakmanschap en technisch inzicht.

Er kleven echter ook een paar nadelen aan het ombouwen van een standaard fiets.

  • Het op een nette manier verbergen van de kabels is relatief moeilijk en uitstekende kabels kunnen makkelijk ergens achter blijven haken.
    Het gevolg: kabelbreuken en storingen.
  • Een omgebouwd rijwiel gedraagt zich anders dan dat de “standaard” fiets voorheen deed.
    De gewichtsverdeling is anders en door de nieuwe aandrijving komen er totaal andere krachten op het wiel en frame.
    Met een midden motor zal de slijtage van ketting en tandwielen toenemen en een fiets met de motor in het voorwiel vereist een stabiele voorvork.
  • Een ander nadeel kan zijn dat de fabrieks garantie van je fiets vervalt.
    Als je zelf je fiets ombouwt naar een fiets met elektro motor kun je je niet meer beroepen op garantie van materiële defecten van je fiets.
    Je moet dus zelf bepalen of je fiets geschikt is om om te bouwen.

 

Snelle conversiekits zijn niet toegestaan op de openbare weg

Wie op zoek is naar een ombouwset voor een e-bike, komt tijdens hun zoektocht al vlug terecht bij de snellere versies met meer vermogen
Helaas is hierop de verkeerswet van toepassing waarin geregeld is dat elektrische fietsen tot maximaal 25 km per uur elektrisch ondersteund mogen worden.
Voor snellere Speed-Pedelecs die tot 45 km per uur mogen rijden zijn kenteken, verzekering en helm verplicht.
Iedereen die sneller rijd dan 25 km /h met een “gewone”elektrische fiets riskeert een boete.

Complete elektrische fietsen hebben garantie

In vergelijking met fietsen die opgebouwd zijn met conversiekits zijn kant-en-klare elektrische fietsen meestal veel beter geïntegreerd en afgewerkt.
De kabels zijn meestal bijna geheel in het frame weggewerkt, zo ook de accu en de aandrijving zelf.

Vooral goedkope ombouwset om zelf een  e-bike te bouwen hebben vaak een zogenaamde pedaalsensor, die alleen meet hoe snel de bestuurder op de pedalen trapt. Als gevolg daarvan loopt de motor erachteraan.
Daarentegen zijn conversie kits met Tourquesensor beter, deze meten de exact hoe vaak je trapt.
Dit in combinatie met de andere elektronica resulteert dit in een bijzonder harmonieus ondersteuningsgedrag.
De aansturing van moderne e-bikes maakt gebruik van deze meervoudige sensortechnologie.

Goedkoop een ebike ….??

Vergelijkingen tussen ombouw oplossingen en complete standaard e-bikes zijn moeilijk.
Conversiekits zijn beschikbaar vanaf ongeveer 500 euro inclusief batterij – maar soms van twijfelachtige kwaliteit.
Koop je echter een conversiekit van een merkfabrikant zoals bijvoorbeeld Bosch, moet al snel rekenen met een bedrag van meer dan 1.500 euro.
Een ander nadeel van een conversiekit is dat deze eerst moet worden ingebouwd voordat je een eerste proefrit kunt maken.
Hierbij meegenomen de restwaarde van een merk ebike die in de meeste gevallen een stuk hoger zal zijn dan die van een omgebouwde fiets.
Ook moet ieder voor zich bepalen welke risico’s een dergelijke conversie met zich meebrengt en hoeveel geld hij of zij aan een e-bike uit wil geven.

Conclusie
Er zijn momenteel veel aanbiedingen van goedkope discount e-bikes, meestal zijn deze goedkope elektrische fietsen van twijfelachtige kwaliteit.
Het zelf ombouwen van een goede fiets naar een e-bike kan hiervoor een goed alternatief zijn, je hebt hiermee een e-bike voor een relatief lage prijs.
Een conversie is pas zinvol als de persoon de technologie kent en de resulterende risico’s zelf kan inschatten.

Als u geïnteresseerd bent in een E-bike ombouwset, volgen hier enkele aanbiedingen: