fbpx

Montage Bafang BBS01 / BBS02 / BBSHD

Bafang Mid-drive motors zijn zo ontworpen dat ze op de meeste fietsen passen.
Om te zien of een Bafang motor ook op die fiets past die je om wilt bouwen, moet je de maat van de trapas weten.

  • De BBS02 250W – 350W – 500W  -750W motor kits passen op fietsen met een 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm.
    Veruit de meeste standaard fietsen hebben een trapas met deze afmetingen.
  • Voor de BBSHD 1000W motor kits zijn meer opties beschikbaar.
    Naast de standaard afmetingen van 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm, zijn er ook sets leverbaar met een trapas breedte van 100mm met een binnendiameter van 33,6 tot 34 mm.
    Meet voor alle zekerheid altijd de maat van de trapas van je fiets
  • Opmerking:

Let op: Fietsen met Press-fit trapassen (PF30, BB30, BB86, BB92, BB95 en BB121) hebben grotere diameters en hebben een extra adapter nodig om een  Bafang Mid-Drive-motor te kunnen monteren. Press-fit bodembeugels zijn meestal te vinden op de (duurdere), nieuwere fietsen die de afgelopen jaren zijn geproduceerd

Ben je er niet zeker van of een Bafang set op jou fiets zal passen, neem dan voor je besteld contact met ons op. Vermeld in je mail het merk, het model en bouwjaar van je fiets.

Je kunt online naar de details van je fiets zoeken.
Veel fabrikanten vermelden de maat en het type van de trapas op hun website.
Je kunt ook de breedte meten van je trapas, dit is het deel van het frame van een fiets waaraan de trappers zijn gemonteerd.
Meet alleen het framedeel en geen aan gemonteerde delen , zoals op de foto hieronder.

Niet het monteren, maar het demonteren van de overbodige onderdelen van je fiets is het lastigste deel van het installatie proces.
De trapas moet worden verwijderd, crankstangen…………

Hiervoor heb je het volgende gereedschap nodig:

Om een legale speed pedelec te maken zul je een kenteken aan moeten vragen.
Om dit te krijgen zul je je fiets moeten laten keuren bij de RDW.
Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor een bromfiets.
Ook wordt je fiets dan als zelfbouw bromfiets gezien
Afgezien van de kosten, denk ik dat het niet eenvoudig zal zijn.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/speed–pedelec

En om je nog verder te ontmoedigen het volgend artikel:

Vraag

Iemand ervaring met ’t zelf bouwen van een speed-pedelec (naja, zelf assembleren). Ik zou een Bafang BBS 1000w set op een geschikt mountainbike frame willen zetten (denk een full suspension). Dat zou mijn meest ideale setup zijn. Maar aangezien de speedpedelecs onder de brommer regels gaan vallen (of al vallen) is een RDW keuring nodig. Ik heb de RDW gemaild en kreeg ’t onderstaande antwoord dat mijn zelfbouwambitie aardig verminderde…

Antwoord RDW

Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het (zelfgebouwde) frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame en aandrijflijn (motorblok). Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is. Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen. Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.
Herkomst hoofdonderdelen
Op het RDW keuringstation vindt het onderzoek plaats van de losse hoofdonderdelen, het frame en de aandrijflijn. Van de gebruikte hoofdonderdelen moet door u de legale herkomst kunnen worden aangetoond. Wanneer u gebruik maakt van een gebruikte motor, moet de herkomst en het donorvoertuig hiervan worden aangetoond met betrouwbare informatie. Het motorblok moet zijn voorzien van de overeenkomstige identificatiekenmerken (motorcode en –nummer).
1e Afspraak – Indentiteitsonderzoek (RDW Keuringsstation)
Een afspraak op een van de vier stations (Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle) voor een “identiteitsonderzoek en (her)inslag van het VIN” kunt u telefonisch maken. Het telefoonnummer is: 0900-0739 (0,10 euro p/m). Medewerkers van een keuringsstation zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. De kosten voor dit onderzoek bedragen € 92,-

Afbouwen Voertuig
Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij de RDW op het testcentrum Lelystad (TCL). Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling voertuigen voldoet.
2e afspraak – Toelatingskeuring aanvragen (Testcentrum Lelystad)
Zo vraagt u een toelatingskeuring aan:
1. U vult online het opdrachtformulier in en kiest de juiste dienst.
2. U ontvangt een e-mail met in de bijlage een aanvraagformulier.
3. Het ingevulde aanvraagformulier stuurt u terug met de benodigde documenten.
4. Een RDW medewerker neemt na beoordeling, van de aanvraag en de documenten, contact met u op voor een keuring aan huis op of het RDW Testcentrum in Lelystad.
5. U gaat op de dag van de afspraak met de brommer naar het Testcentrum en neemt indien van toepassing het volledige buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee. Heeft u aanvullende documenten bij uw zelfbouwvoertuig, neem deze dan ook mee.
6. De technische medewerker beoordeelt of uw brommer aan de betreffende eisen voldoet.
7. Als alles akkoord is, stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcardformaat(ook wel kentekencard genoemd) met de juiste gegevens per post. U ontvangt ook een brief met een tenaamstellingscode. Dit is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.
8. Als u het kentekenbewijs van de RDW heeft ontvangen, moet u een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant en het voertuig verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Kosten
De kosten voor de keuring op het RDW testcenrum in Lelystad bedragen omstreeks vanaf 700,-.
Zie voor meer informatie onze website: http://www.rdw.nl/sites/i…x?path=Portal/IGK/Brommer

De totale kosten voor het verkrijgen van een kenteken komen op een bedrag tussen de 650 en 1000 euro. De kosten worden gebaseerd op een uurtarief van 125,- euro per uur.
 

Storingen en problemen

Bafang Mid-drive motors zijn zo ontworpen dat ze op de meeste fietsen passen.
Om te zien of een Bafang motor ook op die fiets past die je om wilt bouwen, moet je de maat van de trapas weten.

  • De BBS02 250W – 350W – 500W  -750W motor kits passen op fietsen met een 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm.
    Veruit de meeste standaard fietsen hebben een trapas met deze afmetingen.
  • Voor de BBSHD 1000W motor kits zijn meer opties beschikbaar.
    Naast de standaard afmetingen van 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm, zijn er ook sets leverbaar met een trapas breedte van 100mm met een binnendiameter van 33,6 tot 34 mm.
    Meet voor alle zekerheid altijd de maat van de trapas van je fiets
  • Opmerking:

Let op: Fietsen met Press-fit trapassen (PF30, BB30, BB86, BB92, BB95 en BB121) hebben grotere diameters en hebben een extra adapter nodig om een  Bafang Mid-Drive-motor te kunnen monteren. Press-fit bodembeugels zijn meestal te vinden op de (duurdere), nieuwere fietsen die de afgelopen jaren zijn geproduceerd

Ben je er niet zeker van of een Bafang set op jou fiets zal passen, neem dan voor je besteld contact met ons op. Vermeld in je mail het merk, het model en bouwjaar van je fiets.

Je kunt online naar de details van je fiets zoeken.
Veel fabrikanten vermelden de maat en het type van de trapas op hun website.
Je kunt ook de breedte meten van je trapas, dit is het deel van het frame van een fiets waaraan de trappers zijn gemonteerd.
Meet alleen het framedeel en geen aan gemonteerde delen , zoals op de foto hieronder.

Niet het monteren, maar het demonteren van de overbodige onderdelen van je fiets is het lastigste deel van het installatie proces.
De trapas moet worden verijderd, …………

Hiervoor heb je het volgende gereedschap nodig:

Het verschil tussen een 48v en 52v batterij.

Als een van de 2 net van de lader komt, dan zal het verschil niet zo groot en nauwelijks merkbaar zijn, ook al is de 52v dan 4v meer.
Een BBSHD motor kan dan meer dan 1500 Watt vermogen leveren
Het verschil wordt pas merkbaar als de batterij ongeveer half leeg is.
Als de 48v batterij half leeg is, dan  zakt het voltage en levert de batterij minder stroom, de kracht van de motor neemt hierdoor merkbaar af.
En als de batterij voor ca ¼ leeg dan wordt het verschil nog groter en als het voltage naar ca 42v is gezakt dan zakt het vermogen van de motor naar ca 500w.

Met  een 52V batterij komt dit eigenlijk niet snel voor omdat het vermogen nooit onder het voltage zakt waarop de motor niet meer het volle vermogen ( 1000w) kan leveren.
Met een 52v batterij blijft een BBSHD vermogen leveren tot dat de BMS (beveiliging tegen te ver ontladen)  de batterij uitschakelt.

Is het normaal dat een acculader erg heet wordt?

Het antwoord is ja.
De lader wordt het heetst tijdens wat we de “bulklaadfase” noemen, dat is wanneer het grootste deel van de batterijcapaciteit wordt opgeladen.
Dit is normaal gesproken 1 a 2 uur nadat u bent begonnen met opladen en ook 1 – 2 uur voordat de batterij volledig is opgeladen.

Als de batterij aan de lader gelegd wordt, maar nog behoorlijk vol is, wordt het led lampje van de oplader  snel groen.
De lader komt dan niet in de bulklaadfase,  en dat is de fase waarbij de lader het heetst wordt.
Daarom zal dan de lader dan veel minder warm worden

Tegen het einde van de laadcyclus gaat de lader in de “druppel-lader” -modus, de hoeveelheid laadstroom wordt dan aanzienlijk verminderd.
De lader laad dan alleen om de lege capaciteit die nog over is in de batterij bij te vullen.
Dit heeft tot gevolg dat de oplader maar een klein beetje warm wordt, en het kan 1 – 2 uur duren voordat het lampje van de oplader daadwerkelijk groen wordt.

Dus als u de oplader aanraakt en merkt dat deze erg heet aanvoelt, raak dan niet in paniek.
De oplader is veilig zolang de temperatuur van de lader onder de 60 graden Celsius blijft.
De beste manier om dit te meten, is door een thermometer te gebruiken.
Of als je de oplader continu kunt vasthouden zonder uw hand te verbranden, dan is de oplader in orde. 

Dus zolang je acculader heet is maar je je hand niet verbrandt zoals bij een kop hete koffie, werkt je oplader eigenlijk prima en functioneert hij naar behoren en is er geen reden om je ongerust te maken.

Bestellen & Verzending

Bafang Mid-drive motors zijn zo ontworpen dat ze op de meeste fietsen passen.
Om te zien of een Bafang motor ook op die fiets past die je om wilt bouwen, moet je de maat van de trapas weten.

  • De BBS02 250W – 350W – 500W  -750W motor kits passen op fietsen met een 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm.
    Veruit de meeste standaard fietsen hebben een trapas met deze afmetingen.
  • Voor de BBSHD 1000W motor kits zijn meer opties beschikbaar.
    Naast de standaard afmetingen van 68 tot 73 mm brede trapas met een binnen diameter van 33.6 tot 34 mm, zijn er ook sets leverbaar met een trapas breedte van 100mm met een binnendiameter van 33,6 tot 34 mm.
    Meet voor alle zekerheid altijd de maat van de trapas van je fiets
  • Opmerking:

Let op: Fietsen met Press-fit trapassen (PF30, BB30, BB86, BB92, BB95 en BB121) hebben grotere diameters en hebben een extra adapter nodig om een  Bafang Mid-Drive-motor te kunnen monteren. Press-fit bodembeugels zijn meestal te vinden op de (duurdere), nieuwere fietsen die de afgelopen jaren zijn geproduceerd

Ben je er niet zeker van of een Bafang set op jou fiets zal passen, neem dan voor je besteld contact met ons op. Vermeld in je mail het merk, het model en bouwjaar van je fiets.

Je kunt online naar de details van je fiets zoeken.
Veel fabrikanten vermelden de maat en het type van de trapas op hun website.
Je kunt ook de breedte meten van je trapas, dit is het deel van het frame van een fiets waaraan de trappers zijn gemonteerd.
Meet alleen het framedeel en geen aan gemonteerde delen , zoals op de foto hieronder.

Niet het monteren, maar het demonteren van de overbodige onderdelen van je fiets is het lastigste deel van het installatie proces.
De trapas moet worden verijderd, …………

Hiervoor heb je het volgende gereedschap nodig: