fbpx

WELKE FIETS IS GESCHIKT OM OM TE BOUWEN NAAR E-BIKE

Fiets ombouwen naar een e-bike.

Heb je nog een mooie fiets maar zou je toch liever dezelfde fiets willen hebben maar dan als e-bike?
Dat is in de meeste gevallen zeker mogelijk, met een e-bike ombouwkit kun je betrekkelijk eenvoudig een standaard fiets ombouwen naar een elektrisch exemplaar.
Veel mensen gebruiken de fiets voor woon / werk verkeer, om de kinderen naar school te brengen of voor recreatieve doeleinden in het weekend.

Met een elektrische fiets is het mogelijk om met betrekkelijk weinig lichamelijke inspanning grotere afstanden af te leggen.
Hierdoor  is deze vorm van vervoer voor meer mensen een alternatief voor de auto of OV.

Echter wie zich een beetje in de materie verdiept komt er al snel achter dat er aan een A-merk elektrische fiets een behoorlijk prijskaartje hangt.
Veel mensen hebben zelf nog en prima fiets in de schuur die als je hem gaat inruilen op een e-bike vaak niet meer dan een paar honderd euro oplevert.

Er is echter een alternatief: Je eigen fiets ombouwen naar elektrische fiets

De meeste rijwielhandelaren zullen je zeggen dat je dat niet moet doen of dat jouw fiets daarvoor niet geschikt is.
Zij verkopen je immers liever een nieuwe elektrische fiets van 2000 of 3000 euro !

Veel fietsen zijn echter prima geschikt om om te bouwen naar elektrisch

gewone fiets met bafang ombouwset

Je fiets moet wel aan een paar randvoorwaarden voldoen:

Je fiets moet in goede staat verkeren, anders kun je beter voor een paar honderd euro eerst een andere fiets kopen.
Een ombouwset onder een fiets bouwen die zo al van ellende uit elkaar valt heeft niet veel zin.
Ook als belangrijke onderdelen versleten zijn of ontbreken kun je beter voor een ander exemplaar kiezen

Frame materiaal

De meeste e-bike zelbouwers geven de voorkeur aan een stalen frame boven aluminium.
Waarom? Staal is sterker en heeft minder snel last van metaalmoeheid als aluminium.
Hierdoor zou een aluminium frame eerder kunnen breken.
Bij hoge snelheden zou dit catastrofale gevolgen kunnen hebben.

Bedenk dat de meeste fietsen zijn ontworpen zijn om op maximaal 20 km / u te trappen.
In veel gevallen zal er met een e-bike  aanzienlijk hogere snelheden worden gereden.
Een e-bike kan minimaal 25 km /uur en  sommige kunnen snelheden bereiken van meer dan 45 km/uur.

Ook vanwege het extra gewicht dat een ombouwset + accu toevoegt aan een elektrische fiets, is de paar kilo gewichtsbesparing die je krijgt door een aluminium frame in plaats van staal te gebruiken geen wereld van verschil.
De meeste e-bike conversie kits hebben voldoende vermogen en dus zouden die paar kilo’s geen factor moeten zijn bij de keuze van het frame.

Goede remmen bij voorkeur schijfremmen

Remmen –

Goede remmen zijn belangrijk zeker voor een elektrische fiets.
De beste remmen zijn die met hydraulisch remsysteem met remschijven zeker belangrijk als een fiets wilt bouwen waarmee je sneller dan de toegestane 25 km per uur wilt gaan rijden.
Een fiets met V-brakes ( remblokken of velgremmen) kan maar is minder geschikt, je wilt toch zo veilig mogelijk aan het verkeer deelnemen.
In de meeste gevallen zul je hier later spijt van krijgen en kun je verwachten dat je later geld uit zult moeten geven om het remsysteem te upgraden of alsnog kiezen voor een andere fiets met schijfremmen.

Fiets met terugtraprem minder geschikt om om te bouwen naar e-bike

Fietsen met terugtraprem zijn in principe niet geschikt om een middenmotor in te bouwen, je zult dan ook de remmen aan moeten passen.
Een fiets met terugtraprem kan wel naar elektrische fiets omgebouwd worden met een voorwielmotor.
Je kunt dan de terugtraprem gewoon blijven gebruiken.

Fiets met versnellingen

Hoe goedkoper de basis fiets, hoe goedkoper de schakelcomponenten.
Hoewel gammel schakelen op een gewone fiets al irritant is, is het bij een elektrische fiets minimaal net zo belangrijk dat je fiets goed schakelt als op een conventionele fiets.
Met een middenmotor kit van Bafang komt er veel kracht op de ketting en tandwielen en ook op het schakelsysteem en de derailleur.
Kon je voorheen met wat gehannes nog wel schakelen met een sterke elektrische aandrijving erop zal dit nog slechter werken.
Met versleten tandwielen en ketting zal je fiets in bepaalde versnellingen doorslaan en zul je de ketting en tandwielen moeten vervangen.

Een mountainbike is niet gemaakt voor super hoge snelheden, het kan zijn dat als je een hoge snelheid wilt halen, dat je de tandwieloverbrenging aan zult moeten passen.
Om de maximale snelheid uit je e-bike te halen wil je een zo groot mogelijk tandwiel op de voorkant en het kleinst mogelijke tandwiel aan de achterkant.

Vering van een elektrische fiets

De snelheid van een elektrische fiets zal gemiddeld een stuk hoger liggen dan die van een standaard fiets.
Bedenk hoe je met je normale fiets al de bobbels en oneffenheden in het wegdek ervaart, met een e-bike is dit nog 10 keer erger.
Goede vering is dus welkom, e.a. is ook afhankelijk van waar je met je e-bike wilt gaan rijden.

Veel gewone fietsen hebben geen vering andere alleen voorvork vering en sommige hebben voor en achter vering.
Neem dit mee in de keuze voor je basisfiets voor je ombouwproject.
Bij fietsen met voor en achtervering kan het een probleem geven waar de batterij te plaatsen.
In veel gevallen is de enige optie op of onder de bagagedrager, dit is met het oog op de gewichtsverdeling niet de beste plek. Ook je batterij zelf kan  het zwaar te verduren krijgen omdat in de meeste gevallen de bagagedrager geen deel uitmaakt van het geveerde deel van de fiets.

Conclusie

Als je je eigen fiets om wilt bouwen naar en e-bike is dit zeker mogelijk en op bijna alle soorten fietsen toe te passen.
In principe is het bij nagenoeg elke fiets mogelijk om een Bafang conversie kit in te bouwen, maar het is maar de vraag of dat jouw eigen fiets wel de beste keuze is om om te bouwen.

Bafang ombouwset

Een fiets ombouwen met een Bafang e-bike kit heeft verschillende voordelen:

  • Aan het rijwielgedeelte van de fiets veranderd niets,
  • De wielen blijven hetzelfde
  • De remmen kun je gewoon blijven gebruiken
  • De versnellingen op het achterwiel kun je gewoon blijven gebruiken ( ook met derailleur)
  • Je kunt blijven schakelen waardoor je meer koppel hebt op momenten dat dat nodig is
  • Lekke band vervangen blijft hetzelfde
  • Gewicht zit laag en in het midden van de fiets
  • Ook geschikt voor mountainbikes, ligfietsen , bakfietsen enz
  • Je kunt kiezen uit sets met verschillende motorvermogens ( van 250 tot 1000 watt)
  • Ombouw duurt niet langer dan 2 a 3 uur

En een Bafang ombouwset is super betaalbaar,
zeker in vergelijking met een e-bike uit de winkel

Negatieve ervaringen

Als je zoekt op internet zul je best wat negatieve ervaringen tegenkomen.
Veelal van mensen die het goedkoopste ombouwsetje uit China hebben laten komen met een veel te lichte motor en een accu die het na een half jaar voor gezien hield.
Vaak zijn dit reacties die al 7 of 8 jaar geleden zijn geplaatst, er is in de tussentijd veel veranderd op e-bike gebied en de duurzaamheid van de batterijen.
Moderne e-bikes zijn niet meer te vergelijken met de eerste e-bikes die 10 jaar geleden op de markt kwamen.
Ook de nieuwste ombouwsets zijn stukken beter dan de eerste die verkocht werden, de ontwikkeling staat niet stil en evalueert nog steeds.

Als je een betere ombouwset voor een e-bike wilt, dan kun je het beste nog eens 10 jaar wachten!

Loont het om 500 tot 1000 euro uit te geven aan een ombouwset?

Er worden momenteel overal elektrische fietsen aangeboden, soms echt tegen bodem prijzen van 5 a 600 euro.
Helaas is de kwaliteit van deze fietsen in de meeste gevallen teleurstellend.
Wil je een goedkope elektrische fiets van goede kwaliteit dan is zelf bouwen zeker een goede optie.
Gebruik als basis een goede fiets en plaats een kwaliteit e-bike ombouwset van Bafang
Hiermee heb je een goede e-bike die niet onderdoet voor een veel duurder exemplaar uit de winkel en die er ook nog eens leuk uit ziet ook.