Versnellingen en Schakelmechanisme
Het schakelsysteem van een ebike heeft het zwaar te verduren.
Zeker bij een ebike met een krachtige middenmotor is het belangrijk om het schakelsysteem en de bijbehorende onderdelen in goede staat verkeren.
Niets is zo vervelend als een slecht schakelende fiets en overslaande ketting.
Uitlijning ketting en tandwielen
Het is dan ook van belang dat de uitlijning van de ketting en tandwielen optimaal is.
Het beste is dan ook dat het voortandwiel van je ebike in het midden van de tandwielcassette van het achterwiel is uitgelijnd wil je alle versnellingen goed kunnen gebruiken.
Soms kan het hiervoor nodig zijn om een voortandwiel met een andere offset te monteren of spacers tussen de motor en het frame te monteren.

Afstellen Achter Derailleur
Hoe een achterderailleur af te stellen en de versnellingen te indexeren
Er zijn veel valkuilen bij het afstellen van een achter derailleur, maar als je deze handleiding volgt, zal het zeker moeten lukken en zal het schakelsysteem van je fiets weer een stuk beter en kraakvrij functioneren
Er is niets vervelender tijdens het fietsen dan ratelen of overslaan van versnellingen, dus onderstaande video en deze stapsgewijze handleiding helpen je bij het afstellen van de achterderailleur en het goed indexeren van de versnellingen van je fiets.
De beste manier om het plezier in het fietsen te verknallen is het overslaan van de ketting of versnellingen van je fiets.
Het gebeurt meestal op momenten dat het niet uitkomt, als je kracht op de pedalen zet, tijdens een klim of als je weg wilt rijden bij een verkeerslicht.
Slecht geïndexeerde versnellingen kunnen al het plezier van fietsen ontnemen en snel overslaan naar ergernis en irritatie.
Gelukkig is het afstellen van het schakelsysteem van een fiets een klusje dat iedereen die een klein beetje handig is makkelijk zelf uit kan voeren.
Tegenwoordig zijn veel fietsen standard uitgevoerd met een schakelsysteem.
En als je met plezier rond wilt fietsen, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je derailleur goed is ingesteld.
Door onderstaande stappen te volgen zie je hoe je zelf een achter derailleur kunt afstellen en hiermee de kosten van een ritje naar de fietsenmaker kunt besparen.
1. De limietbouten instellen
Afstellen van de afstelbouten van de achterderailleur
Terwijl de versnellingskabel is losgekoppeld, trapt u voorzichtig vooruit totdat de ketting op het kleinste tandwiel valt.
Zoek de kruiskopschroef (meestal aan de achterkant van de derailleur) gemarkeerd met H.
Dit bepaalt hoe ver de derailleur naar buiten ( naar het frame toe) kan bewegen (de hogere limiet).
Door het met de klok mee te draaien, komt het neuswiel dichter bij de spaken, tegen de klok in, dichter bij het frame.
Je wilt dat het bovenste neuswiel recht onder de kleinste tandwielen komt te zitten.
- De versnellingskabel afstellen
Voor het afstellen van een achter derailleur, trek de schakelkabel aan.
Draai de stelschroef van de loop op de derailleur rechtsom totdat deze bijna volledig is ingedraaid.
Kies de hoogste versnelling (kleinste tandwiel) op de shifter en zorg dat de ketting op het kleinste tandwiel ligt.
Trek de kabel zo strak mogelijk bij de derailleur en zet deze met de inbusbout aan het kabelanker van de derailleur vast.
Als je dit hebt gedaan, selecteer je de derde versnelling op de shifter en trap je voorzichtig vooruit om de ketting te schakelen.
Maak je niet meteen ongerust als een en ander nog niet helemaal soepel verloopt.
Controleer visueel de positie van het neuswiel ten opzichte van de cassette – het moet recht onder het derde tandwiel vallen.
- De kabelspanning aanpassen
Gebruik de stelschroef om de positie te verfijnen.
Door de stelschroef tegen de klok in te draaien, wordt de spanning op de kabel verhoogd, waardoor de derailleur dichter bij het wiel komt; met de klok mee verlaagt de spanning en beweegt deze terug naar het frame.
Als de ketting aarzelt om op te schakelen, verhoog dan de kabelspanning door de stelschroef linksom te draaien.
Als het een versnelling overslaat, draai dan de afsteller rechtsom om de spanning te verlagen.
Als je luistert naar het geluid dat uit de aandrijflijn komt, weet je of deze goed is ingesteld.
Je wilt dat alles zo geruisloos mogelijk werkt.
- Eindschroef afstellen
Schakel over naar het grootste tandwiel.
Zoek de kruiskopschroef gemarkeerd met L (onder de H-schroef).
Deze bepaalt hoe ver de derailleur naar het wiel toe kan bewegen (de ondergrens).
Duw tegen de behuizing van de derailleur totdat deze zo dicht mogelijk bij het wiel zit.
De neuswielkooi mag niet verder kunnen bewegen dan een positie recht onder het grootste tandwiel.
Draai de schroef met de klok mee totdat de derailleur niet verder kan dan dit punt.
Dit is cruciaal om te voorkomen dat de derailleur de spaken van het achterwiel kan raken.
- B-spanschroef
Hoe de spanning van een achterderailleur b af te stellen
Met de ketting nog steeds op het grootste tandwiel, is het tijd om de B-spanningsschroef af te stellen – zoek deze op het bovenste deel van de derailleur, naast waar hij samenkomt met het frame.
Dit bepaalt hoe dicht het bovenste neuswiel bij de cassette zit; het bovenste tandwiel van de derailleur moet zo dicht mogelijk bij de tandwielen komen zonder ze daadwerkelijk te raken.
Door de B-schroef met de klok mee te draaien, beweegt het neuswiel weg van de cassette. Pas het aan tot er een opening is van ongeveer 3 mm.
Ga er op uit en geniet van een probleemloos schakelende fiets.
– nou ja, in ieder geval voor even, totdat hij weer opnieuw moet worden afgesteld.
Hoe een achterderailleur af te stellen en de versnellingen van je fiets te indexeren
- De limietbouten instellen
Afstellen van de afstelbouten van de achterderailleur
Terwijl de versnellingskabel is losgekoppeld, trapt u voorzichtig vooruit totdat de ketting op het kleinste tandwiel valt.
Zoek de kruiskopschroef (meestal aan de achterkant van de derailleur) gemarkeerd met H.
Dit bepaalt hoe ver de derailleur naar buiten ( naar het frame toe) kan bewegen (de hogere limiet).
Door het met de klok mee te draaien, komt het neuswiel dichter bij de spaken, tegen de klok in, dichter bij het frame.
Je wilt dat het bovenste neuswiel recht onder de kleinste tandwielen komt te zitten.
- De versnellingskabel afstellen
Voor het afstellen van een achterderailleur, trek de schakelkabel aan
Draai de stelring van de loop op de derailleur rechtsom totdat deze bijna volledig is ingedraaid. Selecteer de hoogste versnelling (kleinste tandwiel) op de shifter en zorg dat de ketting op het kleinste tandwiel ligt.
Trek de kabel zo strak mogelijk bij de derailleur en zet deze met de inbusbout aan het kabelanker van de derailleur vast.
Als je dit eenmaal hebt gedaan, selecteer je de derde versnelling op de shifter en trap je voorzichtig vooruit om de ketting te schakelen.
Maak je niet meteen ongerust als een en ander nog niet helemaal soepel verloopt.
Controleer visueel de positie van het neuswiel ten opzichte van de cassette – het moet recht onder het derde tandwiel vallen.
- De kabelspanning aanpassen
Gebruik de stelschroef om de positie te verfijnen.
Door de stelschroef tegen de klok in te draaien, wordt de spanning op de kabel verhoogd, waardoor de derailleur dichter bij het wiel komt; met de klok mee verlaagt de spanning en beweegt deze terug naar het frame.
Als de ketting aarzelt om op te schakelen, verhoog dan de kabelspanning door de stelschroef linksom te draaien.
Als het een versnelling overslaat, draai dan de afsteller rechtsom om de spanning te verlagen.
Als u luistert naar het geluid dat uit de aandrijflijn komt, weet u of deze correct is ingesteld.
Je wilt dat het zo geruisloos mogelijk werkt.
- Eindschroef afstellen
Hoe een achterderailleur af te stellen, stel de eindschroeven in
Schakel over naar het grootste tandwiel.
Zoek de kruiskopschroef gemarkeerd met L (onder de H-schroef).
Deze bepaalt hoe ver de derailleur naar het wiel toe kan bewegen (de ondergrens).
Duw tegen de behuizing van de derailleur totdat deze zo dicht mogelijk bij het wiel zit.
De neuswielkooi mag niet verder kunnen bewegen dan een positie recht onder het grootste tandwiel.
Draai de schroef met de klok mee totdat de derailleur niet verder kan dan dit punt.
Dit is cruciaal om te voorkomen dat de derailleur de spaken van het achterwiel kan raken.
- B-spanschroef
Hoe de spanning van een achterderailleur b af te stellen
Met de ketting nog steeds op het grootste tandwiel, is het tijd om de B-spanningsschroef af te stellen – zoek deze op het bovenste deel van de derailleur, naast waar hij samenkomt met het frame.
Dit bepaalt hoe dicht het bovenste neuswiel bij de cassette zit; het bovenste tandwiel van de derailleur moet zo dicht mogelijk bij de tandwielen komen zonder ze daadwerkelijk te raken.
Door de B-schroef met de klok mee te draaien, beweegt het neuswiel weg van de cassette. Pas het aan tot er een opening is van ongeveer 3 mm.
Ga er op uit en geniet van een probleemloos schakelende fiets.
– nou ja, in ieder geval voor even, totdat hij weer opnieuw moet worden afgesteld.
————————-
Voorderailleur afstellen
Heb je een ebike met middenmotor, dan zal er waarschijnlijk geen voorderailleur op je fiets zitten en kun je dit gedeelte overslaan.
Ook voor de voorste derailleur van je fiets geld: er zijn maar weinig dingen tijdens het fietsen die vervelender zijn dan overslaande ketting of een slecht werkend schakelsysteem.
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat je schakeld en flink kracht op de pedalen zet en ….. met soms pijnlijke gevolgen.
Minder dramatisch maar bijna net zo irritant is het ratelen of schuren van de ketting als gevolg van een slecht afgestelde voorderailleur.
Een voor derailleur is gevoelig voor kleine aanpassingen en veranderingen in positie en kabelspanning, hierdoor hebben deze ook regelmatig aandacht nodig.
Een slecht werkende voorderailleur hoeft echter niet te betekenen dat je met je fiets naar de fietsenmaker moet – volg gewoon onderstaande tips om hem weer soepel te laten werken.
- Stel de voorderailleur af op de juiste hoogte
Afstelling voorderailleur – hoogte instellen
De voorderailleur moet parallel aan de kettingbladen lopen.
Als dit niet het geval is, draait u de bout los waarmee deze aan het frame is bevestigd en draait u deze in de juiste positie.
Wanneer direct boven het grote kettingblad, moet de buitenrand van de derailleur 2-3 mm boven de tanden van het kettingblad zitten.
Plaats deze indien nodig omhoog of omlaag en draai de bestigingsbout weer vast.
- Limiet schroeven
Afstelling voorderailleur – limietschroeven
Schakel naar het kleinste kettingblad voor en het grootste tandwiel achter.
Van de twee schroeven aan de bovenzijde van de derailleur bepaalt degene die het dichtst bij het frame zit meestal de ondergrens.
Dit bepaalt hoe dicht de derailleur bij het frame kan bewegen.
Pas het zo aan dat de binnenplaat net vrij van de ketting zit.
Draai aan de trap-arm om te controleren of de ketting vrij loopt.
- Kabelspanning
Afstelling voorderailleur – kabelspanning
Maak de kabel die aan de derailleur is bevestigd los bij de ankerbout.
Draai de stelschroef bijna geheel in, trek de kabel met uw vingers zo strak mogelijk aan en draai de ankerbout weer vast.
Probeer naar het grotere kettingblad te schakelen.
Als de ketting niet verschuift of traag aanvoelt, draait u de stelschroef verder op de kabel (tegen de klok in) om de spanning te verhogen en probeer het opnieuw.
- Schakelen
Afstelling voorderailleur – buitenste limiet
De tweede schroef aan de bovenkant van de derailleur bepaalt hoe ver hij naar buiten kan bewegen. Het kan nodig zijn om het terug te schroeven om de ketting het grootste tandwiel te kunnen laten bereiken.
Eenmaal vastgemaakt aan de grootste ring, stelt u de schroef zo af dat de derailleur niet verder dan 1 mm voorbij de ketting kan bewegen. Dit zorgt ervoor dat de ketting niet te ver naar buiten kan en langs het tandwiel kan vallen.
- Finetuning
Afstelling voorderailleur – fijnafstelling
Probeer, terwijl alles op zijn plaats is vergrendeld, door de versnellingen te schakelen.
Gebruik de stelring om de positie van de derailleur nauwkeurig af te stellen.
Door hem tegen de klok in te draaien, wordt de spanning verhoogd, waardoor hij gemakkelijker naar het grote kettingblad schakelt.
Schakel ook door de versnellingen op de achterste cassette om er zeker van te zijn dat elke individuele versnellingscombinatie werkt.
KETTING
Onderhoud: ook de ketting heeft onderhoud nodig!
De ketting, lijkt misschien maar een simpel onderdeel, maar bestaat uit ongeveer 650 losse onderdelen en is een van de belangrijkste onderdelen van je fiets.
Als de ketting en het schakelsystteem goed werken hebben we het vaak niet eens in de gaten, als de ketting slecht werkt, ergeren we ons aan slechte schakelprestaties, loopgeluiden en in het ergste geval aan kan de ketting breken.
Neem daarom onze onderhouds- en verzorgingstips ter harte en u zult genieten van soepel schakelen, een rustige loop, lange levensduur en een onbezorgde rijervaring.
Zelfs kettingen hebben liefde nodig!
Onderhoud
Wanneer moet de ketting worden onderhouden?
Dat hangt sterk af van het gebruik en de externe omstandigheden.
Bij gebruik off road en in natte omstandigheden zijn natuurlijk veel kortere onderhoudsintervallen nodig dan bij gebruik op de weg in droge omstandigheden.
Optimaal: maak uw ketting na elke rit schoon, vooral na het rijden in natte omstandigheden.
Aanbevolen zorgintervallen:
Racefiets: Idealiter na elke rit, uiterlijk na 250 km of minstens één keer per maand.
MTB-, cross- en frequente rijders in alle weersomstandigheden: uiterlijk na 100 km.
Wanneer is onderhoud dringend nodig?
- duidelijke loopgeluiden
- slechte schakelfunctie
- kettingklemmen op het kleine of middelgrote blad
- geluidsproductie in de gehele aandrijflijn
Schoonmaak
Een nieuwe ketting voelt in het begin meestal plakkerig aan.
Dit zijn resten van het hoogwaardige vet dat bij de montage is gebruikt.
Verwijder dit vet met een dunne olie of reiniger (geen agressieve vetoplosmiddelen!),
Smeer de rollen licht in en verwijder overtollige olie met een doek.
We raden aan om de ketting nooit helemaal te ontvetten.
Ook bij het wisselen naar wax adviseren wij om de ketting alleen aan de buitenkant te ontvetten.
Als u de ketting volledig ontvet, raden we aan om de ketting 12–24 uur in was te laten weken, zodat deze in de binnenkant van de ketting kan doordringen.
Aandacht!
Gebruik nooit zure of alkalische reinigingsmiddelen (roest-verwijderaar, remreiniger etc).
Deze beschadigen de ketting en kunnen in extreme gevallen leiden tot breuk.
Gebruik nooit agressieve ontvetters – deze zullen het in de fabriek aangebrachte vet van de pinnen losmaken.
Hierdoor kan vuil binnendringen en wordt de levensduur van uw ketting drastisch verkort! Bovendien zijn deze middelen schadelijk voor het milieu.
Kettingreinigers bevatten ook vaak oplosmiddelen die uw ketting kunnen beschadigen.
Maak de ketting schoon met een droge doek.
Belangrijk: reinig ook de tandwielen, kettingbladen en schakelrollen.
Gebruik een borstel om vuil of zand te verwijderen.
Als de ketting erg vuil is, kan lauwwarm water met afwasmiddel of een in dunne olie gedrenkte doek helpen.
Als u de ketting verwijdert voor reiniging:
Gebruik een droge doek en maak ook de uiteinden van de ketting en de „MissingLink“ sluitschakel schoon
Advies
Gebruik ook het reinigingsinterval voor inspectie en controleer de ketting op:
- slijtage – verlenging
- schade
- corrosie
- stroeve kettingschakels
Smering
Smeer de ketting regelmatig en na elke schoonmaakbeurt.
Voor het smeren moet de ketting droog zijn.
Smeer altijd alleen de bewegende delen van de ketting.
In droge omstandigheden overtollig smeermiddel met een doek verwijderen.
Gebruik smeermiddelen met een hoge kruip- en drukbestendigheid.
Dit zorgt ervoor dat het gebied tussen pennen, binnenplaten en rollen altijd wordt gesmeerd.
Als u een kettingspray gebruikt, test dan de consistentie ervan.
Het smeermiddel moet eerst dun zijn, maar later moet het klevend of droog zijn.
Het is essentieel om de pinnen van de Missing Link te smeren voordat u deze sluit.
Test altijd of de ketting goed werkt na reiniging en montage.
Slijtage
Er wordt ons vaak gevraagd: “Hoe lang gaat een ketting mee?”
Zelfs wij kunnen hier geen algemeen geldige uitspraak doen.
Volgens onze ervaring is er een bereik van 700 km bij extreem e-MTB gebruik tot 17.000 km op de weg.
De kettingslijtage is vooral afhankelijk van de volgende parameters:
- individueel schakelgedrag (frequentie, kettinglijn, schakelen onder belasting)
- externe omstandigheden (nattigheid, vuil, zand, zout)
- onderhoud en verzorging
- interactie van alle aandrijfcomponenten
- Intensiteit van motorondersteuning voor e-bikes met middenmotor
We raden aan om de ketting met de volgende intervallen te controleren:
- Weggebruik in overwegend droge omstandigheden: 500 km
- Off-road gebruik en ebikes bij dagelijks gebruik, zelfs onder slechte omstandigheden: 150 km
Controleer uw ketting regelmatig, want een versleten ketting heeft een negatief effect op de gehele aandrijving.
De schakelfunctie is beperkt en de ketting kan breken als deze extreem versleten is.
Door de ketting tijdig te vervangen verminderd hiermee de slijtage van kettingbladen en tandwielen aanzienlijk.
Zo vermijdt u hoge kosten die kunnen ontstaan door schade aan de overige aandrijfcomponenten.
Controleer de ketting op:
- schade
- corrosie
- verlenging
- stroeve kettingschakels
Verlengingstest zonder gereedschap:
Plaats de ketting op het voorste grote kettingblad en probeer de ketting in het midden van het blad op te tillen.
Als u het meer dan een halve kettingschakel kunt optillen, dan is waarschijnlijk je ketting aan vervanging toe.
Om het zeker te weten, moet je het meten met een kettingmeter of uw dealer bezoeken.
Verlengtest met gereedschap:
KMC biedt twee verschillende slijtagemeters: de handmatige, die u snel en eenvoudig vertelt of de ketting nog in goede staat is.
Met de Digital Chain Checker kun je precies de verlenging van de ketting meten (honderdste van een millimeter )
Advies
Voor een optimale werking en levensduur van uw gehele aandrijving dient u op de volgende punten te letten:
Volg de onderhouds- en verzorgingstips.
- Zorg ervoor dat de kettinglijn optimaal is uitgelijnd
– het beste is om het kleinste achter tandwiel zo min mogelijk te gebruiken in combinatie met met het grootste voorkettingblad (en vice versa).
Deze diagonale kettinglijn leidt tot hoge slijtage van alle aandrijfcomponenten. - Rij vooruit en schakel op tijd.
- Schakelen onder extreme belasting kan de ketting beschadigen.
- Schakel naar een lage versnelling voordat u stopt.
Fietsketting en aandrijflijn schoonmaken en smeren
Gereedschap / dingen die je nodig hebt om je ketting schoon te maken:
- Kettingreinigingsapparaat
- Wateroplosbare ontvetter van hoge kwaliteit
- Stijve schrobborstel
- Spray voor het verwijderen van algemeen vuil / vuil
- Emmer met heet zeepachtig water
- Spons
- Schoon water om te spoelen
- Doeken
- Kettingsmeermiddel
Maak je fietsketting en aandrijflijn schoon als een professional
Vaak zijn er mensen die zeggen dat ze geen tijd of de juiste faciliteiten hebben om hun fietsen goed schoon te maken.
In deze video bewijzen we dat je geen chique F1-achtige workshop of zelfs maar een tuinslang nodig hebt om de aandrijflijn van je fiets in een mum van tijd weer ‘zo goed als nieuw’ te maken.
Dus geen excuses meer, iedereen kan zijn ketting zelf onderhouden – en als gevolg daarvan een hoop geld besparen door voortijdige slijtage te voorkomen – als je onderstaande eenvoudige stappen volgt.
Begin met het vullen van het kettingreinigingsapparaat met de aangegeven hoeveelheid ontvetter en bevestig deze aan het onderste deel van de ketting – ongeveer in het midden tussen het onderste neuswiel en de kettingringen.
Eenmaal bevestigd, hou je het op zijn plaats en draait u de cranks naar achteren om de ketting door het apparaat te laten lopen. Tel ongeveer 30-40 pedaalomwentelingen.
Controleer de ketting om te zien hoe deze eruitziet.
Ga door met verdere pedaalrotaties als de ketting erg vuil is (schaam je) en meer moet worden schoongemaakt.
Overweeg om nog meer verse ontvetter aan de kettingreiniger toe te voegen als het vuil echt hardnekkig is.
Gebruik een ontvetter en een harde borstel om het vuil door de aandrijflijn te schrobben en te roeren, en let vooral op alle cassettetandwielen, achterste mech, neuswielen en kettingringtanden – eigenlijk alles wat beweegt.
Gebruik een algemene fietsreinigingsspray / vuilverwijderaar (geen ontvetter
– let op het onderscheid hier!
Ontvetters zijn voor het verwijderen van olie / vet van kettingen
– algemene fietsreinigingssprays zijn alleen bedoeld om wegvuil / vuil af te breken.
Dit laatste zal niet effectief zijn bij het reinigen van een ketting!
kan in dit stadium ook helpen met de externe onderdelen.
Als alles grondig is geschrobd, ziet het er ongetwijfeld als een complete puinhoop uit.
Maar maak je geen zorgen!
Dit is het moment om alles weg te spoelen met warm zeepachtig water en de spons om het vuil te helpen verweideren.
Dit is een heel belangrijke stap. Zorg ervoor dat u de ketting en alle andere componenten grondig afveegt en spoelt met het hete zeepwater.
Een tuinslang kan in dit stadium ook worden gebruikt (als u er een heeft, maar dit is geen noodzaak), maar houd de waterdruk laag om de levensduur van de lagers niet te beïnvloeden, enzovoort.
Een laatste spoeling met schoon water is de beste manier om te eindigen, nogmaals om er zeker van te zijn dat alle ontvetter wordt weggespoeld – houd er rekening mee dat als er nog ontvetter op de ketting of aandrijflijn achterblijft, deze inwerkt op elk nieuw kettingsmeermiddel dat u aanbrengt en onmiddellijk omdraait het tot een rommelige zwarte klodder (een fout die velen vaak maken).
Droog de ketting grondig – een goed uitgangspunt is om de cranks snel te laten draaien om het water effectief uit de schakels te ‘gooien’.
Een goede microvezeldoek is hier het meest effectief. Een oud T-shirt kan ook, maar werkt minder goed.
Als het een warme, zonnige dag is, is het geen slecht idee om de fiets even in de zon te laten liggen om op natuurlijke wijze te drogen.
Pas als je tevreden bent, is alles sprankelend schoon en droog, moet je nieuw kettingsmeermiddel aanbrengen.
Gebruik niet te veel – een veelgemaakte fout – het beste is weinig en vaak.
Als u uw ketting regelmatig schoonmaakt en deze bijgevuld houdt met vers smeermiddel, bent u verzekerd van een lange levensduur en bespaart je jezelf een hoop geld.
Als je je ketting na elke paar ritten (en na elke natte / smerige rit) schoonmaakt, kost dat relatief weinig moeite.
Als je alles laat zitten en vuil en rotzooi op laat bouwen, zal het veel moeilijker zijn om alles schoon te maken en zal het misschien nooit helemaal smurrievrij zijn.
Bekijk het als volgt: als u uw tanden niet regelmatig poetst, heeft u binnen de kortste keren gebitsproblemen.
Hetzelfde geldt voor smerige aandrijflijnen.
Ze gaan een stuk korter mee en kosten geld om alles weer goed werkend te krijgen.
Dat alles kan worden vermeden met een simpele schoonmaakbeurt van vijf minuten.
Als je op zoek bent naar een kettingreinigingsapparaat, kun je de Park Tool-versie van Wiggle hier ophalen
Na wat advies over kettingsmeermiddel ook? Bekijk onze kopersgids voor de beste opties die u hier kunt kopen
Begin niet met het zeepachtige water – als alles eerst nat en zeepachtig wordt, zal de effectiviteit van de ontvetter alleen maar verminderen.
Dus altijd eerst en vooral ontvetten.
Voeg NOOIT vers kettingsmeermiddel toe aan een vuile ketting.
Het zal gewoon veranderen in een kleverige, vreselijke puinhoop, en op de lange termijn veel moeilijker schoon te maken zijn, plus onnoemelijke schade in termen van afdichting in het vuil, waardoor je aandrijflijn veel sneller zal slijten.
Breng NIET te veel kettingsmeermiddel aan. Moderne smeermiddelen zijn zeer efficiënt, dus u hoeft geen liters spul in te gieten. Breng als een goed startpunt smeermiddel aan tussen het onderste neuswiel en de kettingringen (dezelfde plaats waar je de kettingreiniger hebt bevestigd) en breng een gelijkmatige stroom aan gedurende ongeveer 5 crankomwentelingen. Dat is
Tenslotte vermijd het aanbrengen van kettingsmeermiddel direct voordat je gaat fietsen.
Het beste is om ten minste de avond voordat je wilt gaan fietsen het smeermiddel aan te brengen (op een schone ketting), om het smeermiddel de tijd te geven om diep in de schakels te dringen wat zorgt voor een betere smering.
Als je het toepast net voordat je gaat fietsen, is de kans groot dat het meeste ervan op het frame en de wielen van je fiets terecht komt
– om nog maar te zwijgen over dat het op de velgrand of tussen je schrijfremmen terecht komt, waardoor de remmen van je fiets slechter zullen functioneren