fbpx
Mobil_Grease_28_Bafang BBS02 smeren

Onderhoud Bafang – Mobil Grease 28

Bafang BBSxx motoren worden vaak verkocht als geheel onderhoudsvrij, deze vlieger gaat echter niet helemaal op.
Door je Bafang motor tijdig smeren met Mobil Grease 28 vet kun je veel problemen voorkomen

Veel problemen met Bafang BBSxx motoren worden veroorzaakt door achterstallig onderhoud en onvoldoende smering.
Ook worden de meeste problemen veroorzaakt door overbelasting, met name de nylon tandwielen in de Bafang bbsxx motoren krijgen het vaak zwaar te verduren.

Zonder smering loopt alles naar de tering !

Bewegende delen moeten worden gesmeerd, en na verloop van tijd is het vet waarmee je Bafang set is geleverd uitgewerkt en moet vervangen worden.
Doe je dit niet dan zal de motor gaan protesteren door meer geluid te gaan maken of door schade aan interne onderdelen in de motor.
Door het draaien van de motor wordt het vet naar buiten geslingerd, en raakt steeds verder verwijderd van de onderdelen die smering nodig hebben.
Ook komt het vet doordat het zijn viscositeit verliest op plaatsen waar het niet zou moeten of mogen komen.

De primaire aandrijving van een BBSxx motor bestaat uit een aantal nylon tandwielen.

De secundaire aandrijving bestaat uit metalen tandwielen, deze verschillende aandrijvingen stellen verschillende eisen aan de kwaliteit van het smeervet.
Als met de tijd en gebruik het vet van de secundaire aandrijving dunner wordt dan kan het terecht komen in de ruimte van de primaire aandrijving en zich vermengen met het witte lithium vet wat zich hier bevind.
Het vet uit de secundaire aandrijving waarmee Bafang de motoren aflevert is niet geschikt voor deze kunststof tandwielen, en kan hierdoor schade veroorzaken door onvoldoende smering.

Beter is om deze 2 verschillende smeervetten te vervangen door 1 vet wat geschikt is voor beide soorten tandwielen.

MOBIL-GREASE 28 VET

Mobil Grease 28_Bafang BBS02 smeren


Mobil grease 28 is zo’n vet, het is een zeer hoogwaardig vet dat speciaal is ontworpen voor vliegtuigonderdelen en wordt ook veel gebruikt voor de smering van wapens.
Dit vet is tevens prima geschikt voor de smering van nylon en metalen tandwielen.
Het is niet goedkoop, maar je hebt er dan ook niet veel van nodig om je motor van nieuw vet te voorzien

Mobil-Grease 28 Bestellen

In dit artikel lees je hoe je je Bafang middenmotor het beste kunt onderhouden.

  • Demonteren van de motor
  • Smeren van de motor

Naar mate je je ebike intensiever gebruikt zul je vaker onderhoud moeten plegen om je ebike kit in goede conditie te houden.
Als stelregel kun je stellen dat je elke 500 a 1000km of als je motor vreemde geluiden begint te maken, een onderhoudsbeurt moet geven.

De secundaire aandrijving van nieuw Mobilgrease 28 vet voorzien is letterlijk een klusje van 5 minuten. Draai de 5 of 7 schroeven op de plastic kap van uw BBS02 los en haal deze eraf.
Veeg het zwarte vet zoveel mogelijk weg met een doek of met een klein borsteltje. Neem dan Mobilegrease 28 en druk het helemaal rond het tandwiel en zoveel mogelijk in de tanden. Schroef de kap er weer op en je bent klaar.
Kijk, dat viel nog beste mee…..niet waar?

Wil je het echter grondig aanpakken en alle vet in je BBSXX vervangen door Mobil-grease 28, dan moet je onderstaande stappen opvolgen.

Houd er wel rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk een nieuwe pakking nodig zult hebben, vaak zijn deze niet voorradig en zul je enkele dagen moeten wachten voordat je een vervangende pakking in huis hebt.
Deze kun je dan ook het beste ruim van tevoren bestellen, en niet beginnen voordat je de pakking in huis hebt.

Demonteer het kunststof deksel zoals hieronder en haal het zwarte vet zoveel mogelijk weg om te voorkomen dat het overal aan komt zitten.
Demonteer de controller met de 2 inbusbouten, gebruik hiervoor een goed passende inbussleutel want deze bouten kunnen soms behoorlijk vast zitten en kunnen snel beschadigd raken.
Doe voorzichtig, want de kabels die van de controller naar de motor gaan zijn erg kort.

Verwijder de siliconen rond de 3 grote fasedraden waar deze in de behuizing gaan, verwijder de grote witte stekker die ook de behuizing gaat en is omhuld met siliconen.

Schroef de motor tegenover de controller los met 4 inbusbouten.
Hiervoor geld hetzelfde als hierboven beschreven: let op dat je de bouten niet beschadigd.!

Beweeg de motor voorzichtig heen en weer en probeer de drie draden aan de controllerzijde er langzaam en voorzichtig door de gaten heen te trekken.

Verwijder de rubberen driehoekige plug-in de bovenhoek en draai vervolgens de 3 kruiskopschroeven los waarmee de driehoekige afdekplaat voor het nylon tandwiel vast zit.
Verwijder de afdekplaat en verwijder met een borgtang de borgring die op het nylon tandwiel zit.
Controleer de borgringen, want in sommige gevallen zijn deze uitgesleten en kunnen dan makkelijk breken.
Je kunt nu het nylon tandwiel demonteren door er met een haakje onder te lichten en het tandwiel omhoog te trekken.

Het witte lithiumvet dat Bafang gebruikt op het primaire reductietandwiel verliest na verloop van tijd de stroperigheid en heeft de neiging om gemakkelijk van het nylon tandwiel te worden geslingerd bij de hogere toeren van de motor.

Mobilgrease 28 is volgens mij een veel betere oplossing omdat er in de samenstelling klei in is gemengd om het vet te verdikken en het beter aan de tandwielen te laten kleven, zelfs bij hoge toeren.

Het witte lithiumvet dat Bafang in de oudere aandrijfeenheden gebruikte, lijkt na verloop van tijd op te drogen en verliest op den duur de kracht om zich aan de tandwielen te hechten.

SMEREN MET MOBIL GREASE 28

Verwijder het witte lithium vet dat op het nylon tandwiel en in het compartiment zit, waarschijnlijk is dit vet inmiddels grijs geworden doordat het zich heeft vermengd met vet dat door het lager vanuit het secundaire aandrijving is gelekt.
Verwijder al het vet en reinig het compartiment .
Nu kun je met het smeren van de tandwielen beginnen.

Smeer het de tanden van het tandwiel in met Mobil grease 28 vet.
Monteer het tandwiel, de borgringen en de afdekplaat.
Plaats de (nieuwe) pakking, monteer de motor en de controller voorzichtig.
Als je de motor en de controller weer in elkaar zet trek voorzichtig de draden naar binnen en voorzie de kabels opnieuw van siliconen om alles weer goed waterdicht te maken.

Deel 2 .

.

Gebruik het gereedschap voor het verwijderen van de Bafang-as om de 2 borgmoeren aan de andere kant van de as als secundair reductietandwiel te verwijderen.

Trek de as ongeveer 2,5 cm naar buiten. Verwijder het asvet niet van de as, het kan op geen enkele manier naar het primaire reductietandwiel migreren. Reinig het vet van beide kanten van het grote reductiewiel met een doek of gebruik de tandenborstel van je vrouw.

Breng Mobilgrease 28 aan in de tanden van het grote secundaire reductietandwiel en duw het in de rand rond de behuizing.

Duw de as er weer in, draai de eerste borgmoer een beetje strak aan, doe dan de rubberen ring er op en draai dan de 2e borgmoer aan en draai die stevig vast. Test de wrijving van de lagers door de as te draaien als je klaar bent.
De as mag niet los zitten (heen en weer bewegen) en mag niet zo strak zitten dat je hem niet met je vingers in beide richtingen kunt draaien.

Zet het plastic deksel er weer op, schroef deze niet te vast want het kan gemakkelijk breken.

Dat is het, je bent klaar.

Na deze 30 minuten onderhoud aan je BBS02 kan deze er weer duizenden kilometers aan ononderbroken service tegenaan.
In vergelijking hoeveel onderhoud de meeste mensen aan hun auto besteden, zijn de kosten van onderhoud van je BBSxx te verwaarlozen.

De leverancier van je bbs02 ebike set is niet verantwoordelijk voor de keuze/ fout van Bafang om hun ebike kits af te leveren met veel te weinig vet op de tandwielen.
Deze fout is hoofdzakelijk Bafang zelf aan te rekenen, maar door tijdig je motor van nieuw vet te voorzien kun je een hoop narigheid voorkomen.
Mobil grease 28 – product specificaties