fbpx

WAAROM KIEZEN VOOR BAFANG MIDDENMOTOR ?

De Bafang middenmotor systemen zijn een van de meest populaire conversie systemen als het gaat om het ombouwen van een gewone fiets naar een ebike. Met deze ombouw kit is het eenvoudiger dan ooit om zelf een kwalitatieve elektrische fiets te bouwen. Mede door de lage prijs is een goede ebike nu voor iedereen binnen handbereik en kan ieder die wil het zich veroorloven om er een aan te schaffen.

Iedereen die een klein beetje handig is kan met een Bafang mid mortor kit binnen een paar uur een standaard fiets ombouwen naar een elektrische fiets of speedpedelec.
In onze webshop vind je verschillende modellen ombouwsets en met uiteenlopende vermogens van 250 tot 1000 watt.

Bafang logo

Waarom kiezen voor Bafang ?

  • Een Bafang middenmotor kit ziet er super cool uit en je fiets behoud zijn sportieve uitstraling.
  • Een midden motor is de beste optie voor off road rijden zoals mountainbiken
  • Door een betere gewichtsverdeling heeft een midden motor vele voordelen ten opzichte van een voor of achterwiel motor
  • De Bafang is een van de stilste midden motors die er te koop zijn
  • Doordat de controller ingebouwd zit aan de motor is dit element geen extra module meer die op een fiets moet worden geplaatst
  • Bafang is een van de krachtigste midden motoren die er te koop zijn en een stuk voordeliger dan een mid-drive van Bosch of Panasonic
  • Doordat je de versnellingen aan het achterwiel kunt blijven gebruiken is je fiets met een Bafang midden motor een prima klimmer in de bergen

 

Was je voorheen als je een elektrische fiets met middenmotor wilde aangewezen op commerciële e-bikes van meer dan 5000 euro. Het meest jammere nog van deze dure fietsen was dat ze grotendeels worden ontworpen voor algemeen gebruik en de meeste een maximaal vermogen hadden van 300 watt. Sommige van deze fietsen zien er dan misschien wel cool uit maar zijn vaak toch teleurstellend om mee te rijden mede door het gebrek aan vermogen,zeker als je hierbij het prijskaartje in gedachten houd.

Een ander groot nadeel van deze middenmotor systemen is dat het frame speciaal moet worden ontworpen en gebouwd om de motor te kunnen plaatsen. Een Bafang motor daarentegen is in nagenoeg elke fiets te monteren mits de trapas een afmeting heeft van 68mm er zijn ook speciaal aangepaste modellen leverbaar als je een fiets hebt met een bredere trapas zoals bijvoorbeeld een fatbike.

Hieronder vind je paar voorbeelden van e-bikes die gebouwd zijn met Bafang componenten en deze zien er niet alleen qua uiterlijk goed uit maar zijn zelfs sneller er krachtiger dan de veel duurdere commerciële ebikes en hebben door gebruik te maken van een grotere accucapaciteit ook een groter bereik.

Omgebouwde elektrische fiets Bafang bbs02 conversieset

 

 

Hier is een voorbeeld van een ultraclean Bafang installatie met traditionele bidon accu. Een hardtail mountainbike met voorvering is een perfecte basis voor de Bafang BBS ombouwsets want je hebt genoeg ruimte over om een frame accu of een zachte driehoek accu-tas te monteren. De manier hoe je je accu monteert en het wegwerken van de bedrading  bepalen in grote mate het uiterlijk van je ebike

Met een Bafang middrive systeem heb je eindelijk een betaalbare ebike kit-oplossing van een gerespecteerde fabrikant die er eenmaal op een fiets gemonteerd super strak uitziet. Dat niet alleen maar je hebt een ebike met middenmotor met een goede gewichtsverdeling die geen moeite heeft een berg te beklimmen

De Bafang BBSO2 is niet alleen betaalbaar, het is ook een stuk sterker dan zowel de Bosch en Panasonic systemen. De 48 volt versie adverteert 750 watt, maar in werkelijkheid, kun je met een 52 volt batterij en een aantal controller tweaks het vermogen opvoeren tot meer dan 1200 Watt met dit systeem. Omdat mid-drives zijn zo efficiënt, 1200 watt is het equivalent van 2.000 watt in een naaf aandrijving en geen enkele voor of achterwiel motor kan een heuvel beklimmen vergelijkbaar met een middrive motor.

 

Pros van de Bafang BBSO2 ten opzichte van conventionele naaf motor kit:

  • Doordat de aandrijving zelf weinig weegt en het gewicht zich laag en in het midden van de fiets bevind blijft de fiets beter in evenwicht. Eigenlijk maakt een middenmotor de fiets nog stabieler doordat het gewicht zich onder bevind, vergelijkbaar met de romp van een boot.
  • Het complete systeem met alle losse componenten weegt slechts ……kg! Dit is aanzienlijk minder dan het gewicht van de meeste naafmotor kits.
  • De mogelijkheid om de versnellingen aan het achterwiel van je fiets te kunnen blijven gebruiken bied je de mogelijkheid om steile heuvels te beklimmen in een lage versnelling of topsnelheid te behalen in een grote versnelling.
  • Geen zware gewichten in de wielen, hierdoor is de fiets flexibeler en handelbaarder op off road terrein
  • De regelaar is in de motor ingebouwd hierdoor ziet het systeem er strakker uit en hoeven er minder kabels te worden weggewerkt
  • Geïntegreerde trapondersteuning, 9 verschillende ondersteunings standen zijn in te stellen met 850C LCD display
  • Mid-drives hebben een “cool factor” dat naaf motoren ontbreken
  • Hoge snelheden zijn mogelijk, zeker als je hotrod kun je met je fiets snelheden van meer dan 70 km/uur bereiken

Tegens van de Bafang BBSO2

  • In sommige gevallen kan het lastig zijn om een Bafang kit te installeren ( bv lage instap fietsen)
  • Het is niet zo eenvoudig en soepel als rijden met een naaf motor (je hoeft er niet over na te denken welke versnelling etc)
  • Het is niet het goedkoopste alternatief, er zijn goedkopere naafmotor kits op de markt.
  • Het trapondersteuning systeem maakt gebruik van  een goedkope cadanssensor die de omwentelingen van het achterwiel meet,dit resulteert bij het wegrijden in een schokkerig rijgedrag.

Zoals je hier kunt zien zijn er vele grote voordelen om te gaan voor een mid-station, zoals de Bafang BBS02. Maar afhankelijk van waar je je ebike voor wilt gebruiken, en als je je fiets alleen gebruikt op een vlakke straat  en niet harder dan 25 km per uur wilt gaan, dan zou een naafmotor misschien een overweging waard zijn.

Bafang maakt het met deze midmotor kits mogelijk om bijna elke conventionele fiets binnen een paar uur om te kunnen zetten in een elektrische fiets, zonder dat je hiervoor technische kennis nodig hebt. In principe zou iedereen het zelf moeten kunnen doen.

LEES MEER OVER BAFANG EBIKE OMBOUWKITS