Als je ver en hard wilt rijden met een BBSHD 1000W zul je een flinke accu nodig hebben.
Een BBSHD neemt onder volle belasting veel meer dan de opgegeven 1000 watt vermogen op.
Maximaal 54,6V x 30 A = 1638 Watt !!!
Hierdoor zul je bij een BBSHD ebike kit een accu moeten kiezen met flink wat vermogen.
Kracht en snelheid
Als je hard wilt fietsen of veel power nodig hebt voor bijvoorbeeld mountainbiken in bergachtig gebied en steile heuvels wilt beklimmen dan heb je een accu nodig met een hoog voltage.
Het verschil tussen een 48v en 52v batterij.
Als een van de 2 net van de lader komt, dan is het verschil niet zo groot en zal het nauwelijks merkbaar zijn, ook al is de 52v dan 4v meer.
Een BBSHD motor zal dan max ca 1500 Watt vermogen leveren
Het verschil wordt pas echt goed merkbaar als de batterij ongeveer half leeg is.
Als de 48v batterij half leeg is, dan zakt het voltage en levert de batterij minder stroom, onvoldoende om de motor maximaal te kunnen laten presteren.
De kracht van de motor neemt hierdoor merkbaar af.
En als de batterij voor ca 3/4 leeg is en het voltage van de accu naar ca 42v is gezakt, dan wordt het verschil nog groter en zakt het vermogen van de motor naar ca 500w.
Met een 52V batterij komt dit eigenlijk niet snel voor omdat het vermogen nooit onder het voltage zakt waarop de motor niet meer het volle vermogen ( 1000w) kan leveren.
Met een 52v batterij blijft een BBSHD vermogen leveren tot dat de BMS (beveiliging tegen te ver ontladen) de batterij uitschakelt.
Hiermee is om hard of met veel kracht te kunnen fietsen een 52v accu in de meeste gevallen de beste keuze.
Uithoudingsvermogen en actieradius
Vergelijking 48v en 52v ebike batterij
De nominale capaciteit van een ebike batterij is :
- 48V x 17,5 Ah = 840 Wh
- 52V x 13,0 Ah = 748 Wh
- 52V x 17,5 Ah = 910 Wh
- 52V x 21 ,0 Ah = 1092 Wh
Als je de Wh deelt door 1638 Watt ( het maximale vermogen van een BBSHD) zie je dat je dan echt niet ver zult komen.
840 WH : 1638 W= 0,512 uur
Dit betekend dat je op vol vermogen ca een half uur zult kunnen fietsen.
Rijd je dan 50km/uur dan heb je dus een actieradius van 25 km.
Nu zul je hoogst zelden of nooit continu op vol vermogen fietsen, maar met een 1000w set wil je waarschijnlijk wel snelheid maken en doorgaan.
Als je gemiddeld 500w gebruikt, dan zou je met deze accu 1,68 kunnen fietsen.
Stel dat je dan gemiddeld 35km / uur fietst dan heb je een actieradius van ca 60km.
Nu ga je dit waarschijnlijk met een 48volt accu niet halen omdat de accu eerder onder het minimum voltage zakt en de stroomtoevoer naar de motor wordt beperkt.
Dan is je accu leeg en waarschijnlijk nog eerder omdat de BMS ( beveiliging vd accu) de stroomtoevoer eerder af zal sluiten om te voorkomen dat de accu teveel wordt overbelast en de cellen beschadigd kunnen raken.
Als je de accu korte tijd zwaar belast zakt het voltage snel, maar als je hem even laat staan of een stuk rustiger fietst zul je zien dat het voltage van de accu ook weer omhoog gaat.
Conclusie:
Ook hier geld dus dat de 52v batterij de beste keuze is bij een BBSHD
Op internet is een hoop zin en onzin te vinden, je zult ook met een 48v accu echt wel 50 km of meer kunnen fietsen met een BBSHD maar zeker niet te snel of op vol vermogen !